9
Snel en efficiënt evalueren tijdens de les LO
In het vak lichamelijke opvoeding willen we vooral de beweegtijd hoog houden. Naast bewegen moet er ook geleerd worden. Hoe evalueer je tijdens de lessen LO de leerwinst van je leerlingen?
Inspiratie voor een praktijkles reanimatie met een (zelfgemaakt) oefentoestel van een automatische externe defibrillator (AED)
In het leerplan LO en de leerplannen sport vind je voor de 2de en 3de graad een leerplandoel dat verwijst naar 'reanimeren met gebruik van een AED-oefentoestel.' Je kan zo'n AED-oefentoestel aankopen of huren, maar je kan het ook budgetvriendelijk zelf maken.
Bewegingsspel memory in gymnastiek
In lichamelijke opvoeding spreekt men van aanleren, inoefenen, kampen, spelen …
Soms komen ook mengvormen voor. Zo kan je spelend leren, spelend inoefenen of kampend spelen. Een dankbare methodiek om het spelelement ook binnen te brengen in het bewegingsdomein gymnastiek is het ombouwen van gezelschapsspellen tot bewegingsspelen. Memory leent zich daar heel gemakkelijk toe.
Soms komen ook mengvormen voor. Zo kan je spelend leren, spelend inoefenen of kampend spelen. Een dankbare methodiek om het spelelement ook binnen te brengen in het bewegingsdomein gymnastiek is het ombouwen van gezelschapsspellen tot bewegingsspelen. Memory leent zich daar heel gemakkelijk toe.
Toelichting en inspiratie leerplandoel: feedback geven en ontvangen in de les LO
De leerlingen geven en ontvangen feedback in verschillende bewegingsdomeinen (ondersteunende rol).
Via beweging leren leerlingen sociale vaardigheden. Zo kunnen ze tijdens de les LO leren hoe ze elkaar feedback kunnen geven en hoe ze van elkaar die feedback kunnen ontvangen. Het hoort bij de ondersteunende rollen (zoals bv. coach, scheidsrechter, choreograaf, kapitein...) die ze ook in andere contexten nodig hebben.
| 2de graad | 3de graad | |
| Lichamelijke opvoeding AV D-D/A-A | LPD 10 | LPD 10 |
| D: Sportwetenschappen | LPD 17 | LPD 16 |
| D/A: Sport (begeleiding) | LPD 18 | LPD 16 |
| A: Beweging en Sport | LPD 16 | LPD 17 |
Via beweging leren leerlingen sociale vaardigheden. Zo kunnen ze tijdens de les LO leren hoe ze elkaar feedback kunnen geven en hoe ze van elkaar die feedback kunnen ontvangen. Het hoort bij de ondersteunende rollen (zoals bv. coach, scheidsrechter, choreograaf, kapitein...) die ze ook in andere contexten nodig hebben.
Werken met ondersteunende rollen in de les lichamelijke opvoeding?
In de nieuwe leerplannen voor lichamelijke opvoeding gaat er meer expliciete aandacht naar de persoonsdoelen. De integratie van de lichamelijke en de sociale vorming krijgt nog meer aandacht. Vanuit deze complementaire gerichtheid op bewegen willen we met ons vak de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en vak-attitudes, die bijdragen tot de persoonlijke ontplooiing van elke leerling, mee ondersteunen en begeleiden.
Taakkaart: rol van scheidsrechter
Hoe ga je als leraar op een haalbare en efficiënte manier aan de slag met ondersteunende rollen? Bekijk een mogelijke taakkaart van de rol van scheidsrechter.
Taakkaart: rol van feedbackgever
Hoe ga je als leraar op een haalbare en efficiënte manier aan de slag met ondersteunende rollen? Bekijk een mogelijke taakkaart van de rol van feedbackgever.