Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, wiskunde of technologie geïntegreerd aan te wenden.” in de studierichting Restaurant en keuken (LPD 35)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Deze verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • de keuze van een probleem of uitdaging;
  • het geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van wiskunde, techniek en natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

De school werkt samen met een lokale hoeveslager die eigen gekweekt rundsvlees (Maine Anjou runderras) verkoopt en verwerkt tot vleesbereidingen en -producten. De hoeveslager wil een nieuw product lanceren en vraagt om een voorstel uit te werken. Ze willen starten met een stoverij met een lokaal bier. De slager beschikt over een keuken met basisuitrusting (professioneel fornuis en combi-steamer). De stoverij wordt verkocht per kg en mag maximaal 4,5 euro per kg aan grondstoffen kosten. De slager wenst elke week 20 kg stoverij te verkopen. Als promotie van het nieuwe product wil de slager een fiche (A4) maken met een voorstelling van gerecht op bord en suggesties voor aangepaste alcoholvrije drank (naast het lokaal bier).

Mogelijke perspectieven bij verkenning van het probleem of uitdaging

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen hebben reeds een klassieke stoverij gemaakt en worden uitgedaagd om het recept te bestuderen en aan te passen in functie van de opdracht. Je kan de leerlingen laten verder werken met het basisrecept en dit aanpassen: per cts naar per kg, wijzigen van grondstoffen.

  • De omschrijving van de uitrusting verplicht de leerlingen om na te denken over de bereidingswijze: Kan dit efficiënter? Welke beperkingen biedt de uitrusting en hoe kunnen we dit oplossen? De leerlingen denken na over arbeidsefficiëntie en maken een inschatting van de nodige arbeidstijd, nodige bereidingsstappen en handelingen bij het verpakken zodat dit effectief haalbaar is. Je kan met de leerlingen nadenken over het voedselveilig produceren van een meeneemmaaltijd en kritische controlepunten (CCP) definiëren.

  • De beperking van de grondstoffenkost verplicht de leerlingen om na te denken over hoeveelheden (portiegrootte) en kostprijs.

  • De leerlingen denken na over hoe het gerecht kan gepresenteerd worden, wat mogelijke garnituren zijn in functie van de promotiefiche.

  • De leerlingen omschrijven de basissmaken van de stoverij en onderzoeken (eventueel proefondervindelijk) welke niet-alcoholische drank hierbij kan geserveerd worden. De leerlingen onderzoeken hoe het drankje aantrekkelijk kan voorgesteld worden op de promotiefiche.

Informatie en opzoekingsbronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • technische fiche van stoofvlees;

  • grondplan, technische uitrusting van de keuken (instructiekaart van toestellen), inventaris;

  • lijst met grondstoffen: kostprijzen excl. BTW;

  • website van hoeveslager, promotiefiches van andere producten als voorbeeld.

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

  • II-Reke-a LPD 35 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, wiskunde of technologie geïntegreerd aan te wenden binnen de context van restaurant en keuken.

  • I-II-III-GFL LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Om de nadruk op het ontwerpen te leggen vertrek je van een zekere voorkennis en vaardigheden.

Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

In functie van integratie van technologie en het specifieke deel van Restaurant en keuken:

  • II-Reke-a LPD 6 De leerlingen selecteren basisgrondstoffen op basis van assortiment, kwaliteit, bewerkingsstadium, houdbaarheid, seizoen- en marktaanbod, duurzaamheid, voedingswaarde, allergenen, toepassingsmogelijkheden en kostprijs.

  • II-Reke-a LPD 7 De leerlingen selecteren en hanteren het belangrijkste keukenmateriaal.

  • II-Reke-a LPD 8 De leerlingen berekenen, meten en wegen in functie van een bereiding de juiste hoeveelheden af op basis van een productiefiche.

  • II-Reke-a LPD 13 De leerlingen maken eenvoudige gerechten klaar en beoordelen de kwaliteit van de bereiding en het eindproduct in verschillende restaurantconcepten met inbegrip van grootkeuken en catering.

  • II-Reke-a LPD 14 De leerlingen presenteren gerechten kwaliteitsvol en creatief.

  • II-Reke-a LPD 16+ De leerlingen ontwikkelen een nieuw of aangepast product of dienst op basis van verworven vaardigheden en kennis.

  • II-Reke-a LPD 23 De leerlingen bereiden en werken koude en warme dranken af tijdens een restaurantdienst.

  • II-Reke-a LPD 27 De leerlingen vergelijken prijzen van grondstoffen en materiaal.

  • II-Reke-a LPD 28 De leerlingen berekenen de grondstoffenkostprijs van een bereiding van voeding en dranken.

In functie van het geïntegreerd aanwenden van wetenschappen en wiskunde:

  • II-MaVo-a LPD 9 De leerlingen situeren absoluut en relatief personen, plaatsen, patronen en processen op relevante ruimtelijke schaalniveaus.
    De leerlingen schatten op basis van een grondplan van de keuken met aanduiding van de toestellen in wat een efficiënte workflow is om de bereiding uit te voeren.

  • II-MaVo-a LPD 14 De leerlingen brengen informatie uit product- of materiaallabels in verband met bewust gebruik op vlak van gezondheid en leefmilieu.
    • Herkomst en duurzaamheid van stoffen;
    • Voedingsbestanddelen;
    • Dosis en concentratie van stoffen in relatie tot gebruik. 
      De leerlingen selecteren grondstoffen op basis van de productinformatie. 

  • II-Wis-a LPD 2 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.
    De leerlingen berekenen de grondstoffenkost door eenheidsprijs te vermenigvuldigen met hoeveelheid, samen te tellen, te delen door aantal cts …

  • II-Wis-a LPD 3 De leerlingen ronden zinvol af en schatten resultaten van bewerkingen in betekenisvolle contexten.
    De leerlingen ronden bij bovenstaande berekeningen de getallen zinvol af.

In functie van het realiseren van het Gemeenschappelijk funderend leerplan:

  • I-II-III-GFL LPD 21 De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen.
    De leerlingen gebruiken de aangeleverde informatie kritisch, zoeken bijkomende informatie.

Begeleiding van het ontwerpproces

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk ligt op het proces van het ontwerpen van een oplossing. Volgende onderliggende elementen zijn hierbij belangrijk:

  • verkennen, verhelderen en analyseren van probleem;

  • inventarisatie mogelijke (deel)oplossingen;

  • mogelijke ontwerpen van oplossingen en argumentatie adhv modellen, stappenplan, schema’s, schetsen, tekeningen, bronnen …;

  • realisatie (optioneel).

Afhankelijk van de beschikbare tijd kan je het probleem opsplitsen in deelproblemen. Dat biedt kansen om deeloplossingen onderling af te stemmen wat het samenwerkend leren bevordert.

Je kan op het einde van elke fase de leerlingen hun bevindingen laten toelichten zodat ze mekaar inspireren. Door medeleerlingen kritische vragen te laten formuleren, mekaar feedback te geven, keuzes te laten argumenteren benadruk je het belang van het onderzoekend leren.

De situatie verkennen …

sla link op in klembord

Kopieer

In een eerste fase introduceer je de uitdaging en stel je de opdracht voor als een realistische uitdaging. Vermeld ik ook de verwachte output (zie 4.2 Welk doel heb je voor ogen?).

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Ontleed met de leerlingen de situatieschets en benadruk dat de klemtoon ligt op het uitwerken van een voorstel.

Je stimuleert de leerlingen om de uitdaging te verkennen. Door reflectievragen verplicht je de leerlingen het probleem of de uitdaging van verschillende perspectieven (zie hierboven) te bekijken en eventueel bijkomende vragen te noteren. Je kan door bijkomende info te geven (bv. bereidingstijd per gerecht) leerlingen sturen zodat ze meer gericht te werk gaan.

Je kan leerlingen individueel of in groepjes aan het werk zetten.

Enkele voorbeelden van reflectievragen:

  • Welke lokale bieren vind je in de omgeving van de school? Welke bieren komen in aanmerking voor deze bereiding?

  • Welke andere (lokale) ingrediënten kunnen gebruikt worden om deze bereiding een eigenheid te geven?

  • Wat zijn de kenmerken van Maine Anjou runderras? Welke delen van het rund kunnen gebruikt worden voor deze bereiding?

  • Hoeveel handelingen en voorbereidingen zijn er nodig voor het bereiden van stoverij? Wat is de bereidingstijd? Wat zijn de CCP?

  • Beschik je over voldoende materiaal om het gerecht te bereiden? Wat ontbreekt? Zijn er alternatieven?

Welk doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. In de situatieschets wordt verwacht dat een leerling een voorstel uitwerkt. Je kan denken aan volgende mogelijke outputvormen:

  • een schriftelijke uitwerking van het gerecht met berekening van kostprijs, motivatie van keuze lokaal bier en alcoholvrij bier, deelstuk vlees, andere grondstoffen, aantonen dat stoverij kan worden geproduceerd in gegeven situatie;

  • een ontwerp van de folder;

  • een presentatie van het ontwerp, toelichten van het ontwerpproces met mogelijkheid tot vragen stellen door andere leerlingen;

  • een realisatie van het gerecht door leerling of leerlinggroep met folder van het gerecht, presentatie op bord met dranken (als een tussenstap in het ontwerpproces maar niet als einddoel).

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk bij de evaluatie ligt op het LPD 35 “De leerlingen ontwerpen een oplossing …”. Volgende criteria kan je hanteren:

  • rekening houden met alle aspecten van de situatieschets;

  • open staan voor input van medeleerlingen;

  • uitvoerbaarheid van het ontwerp;

  • argumentatie van de verschillende ontwerpstappen;

Daarnaast kan je een aantal criteria bij de flankerende leerplandoelen opnemen (zonder deze de bovenhand te laten innemen):

  • uitgewerkte bereiding: Bevat de stoverij de gevraagde ingrediënten? Kan de stoverij bereid worden met de beschikbare uitrusting? Is dit conform de voedselveiligheid? Hoe overtuigend is de argumentatie?

  • kostprijs: Beantwoordt de bereiding aan de vooropgestelde kostprijs?

  • bijpassende niet-alcoholische drank: Is het drankje passend? Hoe overtuigend is de argumentatie?

  • promotiefiche: Is de promotiefiche aantrekkelijk opgesteld? Bevat het de nodige informatie?

  • ruimtelijk inzicht op basis van een grondplan en aanduiding van toestellen;

  • eenvoudige berekeningen en afronden;

  • kritisch omgaan met bronnen;

Je kan de evaluatie nog krachtiger maken door de leerlingen te betrekken bij het bepalen van de criteria en in de loop van het proces deze criteria te laten omschrijven en verfijnen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?