Zichtbaarheid van je school als eerste stap naar potentiële medewerkers.
De eerste cluster gaat over het zichtbaar maken van je school. Als je wil dat potentiële medewerkers de weg naar je school vinden, is het belangrijk dat je school zichtbaar is. Zichtbaarheid heeft niet enkel te maken met het uitdragen van je visie maar ook met het opbouwen van netwerken.
Wanneer je werkt aan je zichtbaarheid als school, werk je ook aan branding. Dat wil zeggen: hoe zijn we in de omgeving gekend als school. Employer branding geeft aan dat het ook belangrijk is hoe je je als school profileert naar toekomstige werknemers (leraren, ondersteunend personeel). Zichtbaar ben je als organisatie wanneer je heldere antwoorden kan bieden op volgende vragen.
In de war for talent wordt het steeds belangrijker om de zorg voor je personeel meer en beter aan te geven. Dit kan in vacatures, informatierijke sollicitatiegesprekken, opvolggesprekken met stagiairs, op infodagen, maar ook het eigen personeel is daar een belangrijk reclamebord voor. Zij zijn de ambassadeurs van jouw school inzake employer branding.
Ook wanneer personeelsleden, om welke reden dan ook, de organisatie verlaten, is het belangrijk om een goede outboarding te voorzien. Met outboarding verwijzen we naar alle acties die je onderneemt om een goede uitstroom te garanderen: een exitgesprek, een uitstroomtraject, alumni-activiteiten ...
Een goede outboarding zorgt voor een betere employer branding door goede mond-aan-mond reclame. Het zorgt verder ook voor een grotere kennisdeling en bijgevolg kennisbehoud. Er wordt opgemerkt dat personeelsleden die een goed outboardingsproces kregen vaker een positief gevoel overhouden aan de tewerkstelling en daardoor ook welwillend zijn om hun kennis door te geven, zodat de school en de leerlingen hierbij gebaat zijn.
Tot slot maak je met een goede outboarding ambassadeurs van de personeelsleden die de organisatie verlaten en zorg je ervoor dat een terugkeer mogelijk blijft.
Schoolmarketing – Klasse
Mijn school als merk (uitgeverijomjs.nl)