Leerplanimplementatie verloopt in elk team op een andere manier. Het leerplan door en door kennen en het in de dagelijkse school- en klaspraktijk gebruiken zijn daarbij essentieel.
De waartoe-vraag staat centraal in de techniek die Walt Disney voortdurend gebruikte: droom eerst waar je naar toe wil en kijk dan naar de weg die je daarvoor moet bewandelen. Je kunt deze strategie individueel gebruiken, maar ze is ook zeer bruikbaar met een schoolteam. De concrete werkwijze is redelijk eenvoudig toe te passen.
Geïnspireerd door het onderzoek en de inzichten van de Amerikaanse bedrijfskundige John P. Kotter hanteren we acht stappen tot succesvol veranderen. Ondanks het gebruik van het begrip ‘stappen’ hanteren we ze cyclisch. De ‘stappen’ verhouden zich op een dynamische wijze waardoor bepaalde stappen in de loop van het proces opnieuw oplichten en om aandacht vragen.
De eerste drie stappen (blauwe kleur) creëren het juiste klimaat voor de introductie van het nieuwe leerplanconcept. De drie volgende (groene kleur) dragen bij tot het gevoel van eigenaarschap van de school over de visie het nieuwe leerplan. Stappen zeven en acht (geel-oranje) richten zich op de verankering van het leerplanconcept in de dagelijkse onderwijspraktijk van de school.
Bepaal de beginsituatie van jouw team met Curriculum voor een geslaagde implementatie. De resultaten van deze beginsituatie bepalen de professionaliseringsbehoeften van jouw teamleden. Eens je die kent, kun je de juiste keuzes maken bij het uittekenen van een actieplan voor de komende periode.
Dat actieplan geef je vorm met de implementatiekaarten. Noteer per onderdeel wie wat wanneer opneemt en je kunt stapsgewijs aan de slag met jouw team.
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! actieplan97KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! begeleiding99KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! blanco 292KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! borgen97KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! blanco 392KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! communiceren96KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! evaluatie96KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! expertise97KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! introductie95KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! kernteam103KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! leerplantoepassing98KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! mede-eigenaarschap99KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! praktijkonderzoek97KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! raamwerk97KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! succes97KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! urgentie96KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! verkennen leerplanconcept98KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! visie95KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil! vorming95KB pdf
- 2015-09-11 implementatiekaart zil!obstakels99KB pdf
- kaartenset hoe zillig is de leraar vandaag2MB pdf
Elke verandering kan weerstand oproepen. Volgens de Amerikaanse gedragskundige Tim Knoster kan weerstand opgeroepen worden door het ontbreken van één van deze vijf variabelen:
Ontbreekt aandacht voor één van deze factoren, dan loopt de verandering moeilijk. Heb je bij de implementatie van Zill als directeur of kernteam het gevoel dat collega’s niet kunnen of willen (of niet snel genoeg kunnen of willen) veranderen en er een negatieve dynamiek ontstaat, dan kan het model van Tim Knoster een handig hulpmiddel zijn.
Elk schoolteam dat in haar digitale planningstool doelen selecteert via de Zill-selector kan overzichten genereren om spontaan leerplandiscours op school te ondersteunen. De data die je zo beschikbaar krijgt, laten de benutte kansen en groeimarge van de school zien. Eén druk op de knop en je kunt als leraar of een directeur vanuit een digitale planningsomgeving een aantal Zill-overzichten genereren: welke ontwikkelvelden, -thema’s en doelen stonden in de aangeboden onderwijsarrangementen (krachtige leeromgevingen) in de focus.
Je softwareleverancier stelt minimaal deze overzichten ter beschikking:
Daarnaast staat het softwarebouwers vrij om andere overzichten aan te bieden en zo in te gaan op specifieke vragen van schoolteams.
Met deze monitoringdata ga je best op regelmatige basis aan de slag als:
Je vindt een handleiding en reflectievragen bij het overzicht van kwaliteitsinstrumenten die we aanreiken.