Filter
Zoek
Functie
Bijvoorbeeld zorgcoördinator, technisch adviseur(-coördinator), inkoper ...
Zij die zich niet herkennen in één van de andere categorieën van functies
Locatie en datum
Postcode of gemeente
- Bewegend aanvankelijk rekenen: spelen met getallen, vormen en patronenTellen tot 10, patronen leggen, ééntje meer of minder…Het is maar een kleine greep uit de eerste rekenlessen voor een 5- of 6-jarige.Wie deze vaardigheden goed onder de knie krijgt, heeft meteen een stapje voor bij de latere rekenlessen.Daarenboven heeft het jonge kind nog veel nood aan bewegen en spelen.Te bepalenTe bepalen
- Infomoment uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs10 mei 2023Hasselt
- De ontwikkelthema’s RKG in ZILL praktisch verdiepenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Moeten we het componentenschema nog gebruiken? Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met RKG bij jonge kinderen. Deze en vele andere vaak gestelde vragen krijgen een duidelijk antwoord. De ontwikkelthema’s krijgen in deze sessie meer concrete invulling doordat ze gekoppeld worden aan de drie impulsen: ervaringen en belevingen (ook prentenboeken), bijbelverhalen en rituelen. Je krijgt heel wat inspiratie mee om godsdienst echt te beleven met de kinderen. We bouwen samen een arrangement op met de focus op RKG.Meerdere dataOp locatie
- Godsdienst beleven bij jonge kinderen: een kijkje door de ZILL-brilSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Moeten we het componentenschema nog gebruiken? Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met RKG bij jonge kinderen. Deze en vele andere vaak gestelde vragen krijgen een duidelijk antwoord. In deze basissessie kom je alles te weten over RKG en ZILL. Het ontwikkelveld RKG wordt volledig doorgenomen.Doorde vele concrete voorbeelden uit de dagelijkse klaspraktijk krijg je voldoende bagage mee om er zelf mee aan de slag te gaan.Meerdere dataOp locatie
- Bouwstenen en vaardigheden muziekBouwstenen. De taal van het muzische. In deze nascholing beleef, herken, onderzoek en hanteer je de bouwstenen aan de hand van verschillende vaardigheden. We focussen ons op het domein muziek en onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.19 april 2023Antwerpen
- Bouwstenen en vaardigheden dansBouwstenen. De taal van het muzische. In deze nascholing beleef, herken, onderzoek en hanteer je ze aan de hand van verschillende vaardigheden. We focussen ons op het domein dans en onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.20 april 2023Hasselt
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Meerdere dataOp locatie
- Computationeel denken, wat is dat? Hoe doe je dat?Wil jij weten wat computationeel denken precies is, waar je dit kan terugvinden in het leerplan en wat het betekent op de klasvloer? Dan is deze nascholing iets voor jou!15 mei 2023Hasselt
- Er zit meer in techniek dan je denkt!Ben je nog niet helemaal thuis in de doelen en leerlijnen van "techniek"? Vind je dat bepaalde begrippen uit het leerplan nog wel wat extra uitleg verdienen? Heb je nood aan goede praktijkvoorbeelden en tips om "techniek" te implementeren in je dagelijkse klaspraktijk? Dan ben je hier aan het juiste adres!8 mei 2023Op locatie
- Leren leren in de basisschool? Van klein tot groot, altijd en overal!Hoe breng je leerlingen tot effectiever leren? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om tot leren te komen? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën het leren leren bevordert? En hoe het leerplan ZILL daar een antwoord op biedt? Dan is deze sessie iets voor jou!23 mei 2023Gent
- Vanuit een brainstorm inzetten op krachtige speel- en leerplekkenWil je zicht krijgen op wat kleuters al allemaal weten over een BC? Ben je nieuwsgierig naar wat ze nog willen leren, ervaren en doen? Wil je graag een krachtige speel- en leeromgeving creëren die aansluit bij de interesses en behoeften van je kleuters? In deze sessie kom je het allemaal te weten!Meerdere dataOp locatie
- Maak het niet te bont! Verbindend omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. (teamgericht)Worden jullie op school geconfronteerd met moeilijk te begrijpen gedrag? Hebben jullie nood aan bijkomende inzichten in moeilijk begrijpbaar gedrag? Willen jullie handvaten leren kennen om hier mee om te gaan? Dan is deze nascholing zeker iets voor jullie team.Op aanvraag
- Spreken en mondelinge interactie breed evalueren tijdens de lessen Frans. Hoe begin ik eraan?Spreekvaardigheid en mondelinge interactie evalueren tijdens de lessen is een hele opgave. En al zeker in klassen met veel leerlingen. Hoe begin je eraan? Hoe evalueer je het spreken zo breed en doelgericht mogelijk? Welke tools kun je inzetten? Hoe kun je de lestijd zo efficiënt mogelijk benutten? Je komt het te weten tijdens deze nascholing.Te bepalenTe bepalen
- Meer kansen tot echt spreken en mondelinge interactie tijdens de les Frans. Hoe begin ik eraan?Frans spreken? Ik durf dat! Ik kan dat! Dat is wat elke leraar voor zijn leerlingen wil. Een taal leer je vooral door ze te gebruiken, door ze te spreken. Maar hoe krijgen we zoveel mogelijk leerlingen echt actief aan de praat tijdens de les Frans? Wat zijn goede werkvormen om de leerlingen zoveel mogelijk spreekkansen te bieden? Je komt het te weten tijdens deze nascholing.Te bepalenTe bepalen
- Arrangementen vanuit de focus RKG uitwerken vanuit het schema ‘krachtige leeromgeving’In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! rond RKG. In deze sessie werken we verschillende arrangementen uit en hebben we oog voor de ontwikkelthema’s en de drie impulsen vanuit RKG. De teams kunnen uit een lijst van thema’s een keuze maken om deze praktisch te gaan uitwerken.Op aanvraag
- Op weg met Leeftocht Naomi in de klas: concrete pistes om te werken rond het jaarthema met jonge kinderenIn deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! rond RKG. In deze sessie krijgt het kleuterteam concrete pistes aangeboden om met jonge kinderen aan de slag te gaan met de verschillende maandthema’s van Leeftocht. Deze maandthema’s worden telkens vertaald naar concrete arrangementen voor in de klas. Die arrangementen zijn tijdloos en universeel, zodat ze ook op andere momenten in het jaar aangeboden kunnen worden.Op aanvraag
- RKG-activiteiten spelenderwijs verbinden in alle hoeken!Sinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! rond RKG. Godsdienstige activiteiten doe je niet geïsoleerd met de kinderen. Hoe kun je ze integreren in de verschillende hoeken en in je klasmilieu? Wat doe je dan met de godsdiensthoek? In deze sessie krijg je concrete ondersteuning bij het geïntegreerd werken rond godsdienst in je klas.Op aanvraag
- Rituelen en de godsdiensthoek in de kijkerSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! rond RKG. In deze sessie kun je je verdiepen in de impuls ‘klasrituelen, vieren en vieringsmomenten’. Je leert er hoe je symbolen en rituelen op een zinvolle manier aan bod kunt brengen bij jonge kinderen. Je koppelt ze aan bijbelverhalen, Gods- en Jezusbeelden. Je krijgt ook heel wat ideeën aangereikt om een eigen rituelenkoffer te maken en om met de rituelen tot vieren te komen. Je krijgt ook concrete tips om de eigen godsdiensthoek waardevol te gaan verrijken. Eventueel gaan we eens op stap in de klasjes en krijg je waardevolle direct bruikbare tips.Op aanvraag
- Diversiteit: hoe anders is anders?Sinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met de impulsen en hier rond bidden met jonge kinderen. Je krijgt heel wat antwoorden op veel gestelde vragen. Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing …). In een katholieke dialoogschool worden alle kinderen gastvrij onthaald, ongeacht hun levensbeschouwelijke achtergrond. Je leert in deze sessie kritisch-creatief omgaan met wat eigen is en wat anders is. Zo krijg je concrete suggesties over hoe je met de verscheidenheid in de eigen klasgroep kunt omgaan met betrekking tot RKG.Op aanvraag
- Bidden, een waaier van mogelijkhedenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met de impulsen en hier rond bidden met jonge kinderen. Je krijgt heel wat antwoorden op veel gestelde vragen. Bidden met jonge kinderen, hoe begin je eraan? Jonge kinderen beleven deugd aan rustig worden en tot stilte komen. Die stilte-ervaring nemen we als basis voor gebedsopvoeding. Een gebedswaaier helpt je om te kijken waar en op welk moment je met de kinderen kunt bidden en hoe je een gebedsritueel kunt opbouwen. Je leert verschillende soorten gebedjes kennen, waarbij je ook oog leert hebben voor de levensbeschouwelijke verscheidenheid in je klas.Op aanvraag
- Prentenboeken, brugverhalen als opstap naar BijbelverhalenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met ervaringen. Prentenboeken spreken jonge kinderen aan en bieden een schat aan mogelijkheden. In deze sessie krijg je concrete suggesties over hoe je waardevolle prentenboeken kunt inzetten als brugverhalen.Met een goede verdieping wordt de link gelegd met bijbelverhalen. De praktijkgerichte aanpak bied je heel wat inspiratie voor de eigen klaspraktijk.Op aanvraag
- Kijk wat een dik boek! – WonderverhalenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met bijbelverhalen. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met bijbelverhalen, wonderverhalen bij jonge kinderen. In deze basissessie werken we concreet met enkelewonderverhalen en krijg je zicht op welke manier we dit vertellen bij jonge kinderen. Hoe breng je bijbelverhalen aan in de klas? Hoe kun je met Jezusbeelden aan de slag gaan? Vanuit een concreet bijbelverhaal dat verkend, verdiept en verwerkt wordt krijg je de nodige handvaten voor de eigen klaspraktijk en ga je met een rugzak vol inspiratie en concrete suggesties terug naar je klas.Op aanvraag
- Kijk wat een dik boek! – Basissessie bijbelverhalenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met bijbelverhalen. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met bijbelverhalen bij jonge kinderen. In deze basissessie werken we concreet met enkele bijbelverhalen en krijg je zicht op welke bijbelverhalen we vertellen bij jonge kinderen. Hoe breng je bijbelverhalen aan in de klas? Hoe kun je met Jezusbeelden aan de slag gaan? Vanuit een concreet bijbelverhaal dat we verkennen verdiepen en verwerken krijg je de nodige handvaten voor de eigen klaspraktijk.Op aanvraag
- De ontwikkelthema’s RKG in ZILL praktisch verdiepenSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Moeten we het componentenschema nog gebruiken? Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met RKG bij jonge kinderen. Deze en vele andere vaak gestelde vragen krijgen een duidelijk antwoord. De ontwikkelthema’s krijgen in deze sessie meer concrete invulling doordat ze gekoppeld worden aan de drie impulsen: ervaringen en belevingen (ook prentenboeken), bijbelverhalen en rituelen. Je krijgt heel wat inspiratie mee om godsdienst echt te beleven met de kinderen. We bouwen samen een arrangement op met de focus op RKG.Op aanvraag
- Godsdienst beleven bij jonge kinderen: een kijkje door de ZILL-brilSinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen. In deze nascholing verdiept het kleuterteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst. We willen antwoorden geven op de vele vragen van de leerkrachten: Moeten we het componentenschema nog gebruiken? Wat wordt er van ons verwacht rond het werken met RKG bij jonge kinderen. Deze en vele andere vaak gestelde vragen krijgen een duidelijk antwoord. In deze basissessie kom je alles te weten over RKG en ZILL. Het ontwikkelveld RKG wordt volledig doorgenomen.Doorde vele concrete voorbeelden uit de dagelijkse klaspraktijk krijg je voldoende bagage mee om er zelf mee aan de slag te gaan.Op aanvraag
- Leerpad: Verkenning van het leerplan Frans baoWat staat er in het leerplan over taalontwikkeling Frans en wat betekent dit allemaal? In dit leerpad leggen we je het haarfijn uit. Je gaat aan de slag met een individueel digitaal leerpad en verdiept je kennis van Zin in leren! Zin in leven! via taalontwikkeling Frans. Je verdiept je in het ontwikkelveld: in de visie, de leeruitkomsten, de doelen, de ontwikkelstappen. Tijdens een online reflectiemoment bespreken we globaal de opdrachten en gaan we dieper in op je vragen.Meerdere dataOnline
- Leerpad: Verkenning van de mediakundige ontwikkeling baoIn het digitaal leerpad ‘Verkenning van de mediakundige ontwikkeling’ ontdek je individueel dit ontwikkelveld met zijn doelen en leerinhouden met ontwikkelstappen. Je ontdekt wat deze doelen kunnen betekenen op de klasvloer. Je onderzoekt dit thema zelfstandig en individueel, op eigen tempo wanneer het je past.Meerdere dataOnline
- Leerpad: Verkenning van het leerplan muzische vormingWat staat er in het leerplan over muzische vorming en wat wil dit allemaal zeggen? In dit leerpad leggen we je het haarfijn uit. Je gaat aan de slag met een individueel digitaal leerpad en verdiept je kennis van Zin in leren! Zin in leven! via muzische vorming en en je verdiept je in het ontwikkelveld muzische ontwikkeling: visie, leeruitkomsten, doelen, ontwikkelstappen. Tijdens een online reflectiemoment bespreken we globaal de opdrachten en gaan we dieper in op je vragen.Meerdere dataOnline
- Leerpad: Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek in ZILLWist je dat je de leerinhouden van de leergebieden Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek in ZILL niet alleen vindt onder het ontwikkelveld ‘Oriëntatie van de wereld’? Wil je onder meer deze leerinhouden individueel, op eigen tempo en digitaal leren kennen en hou je van het zelfstandig uitvoeren van opdrachten? In dit digitaal leerpad exploreer je het leerplan door de bril van de leergebieden Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek. Je ontdekt de achterliggende visie, je verdiept je in de leerinhouden in verschillende ontwikkelveldenen krijgt zin om de kansen tot geïntegreerd werken te benutten.Meerdere dataOnline
- Computationeel denken, wat is dat? (leerpad)Wil jij weten wat computationeel denken precies is, waar je dit kan terugvinden in het leerplan en wat het betekent op de klasvloer? Dan is dit leerpad iets voor jou! In het digitaal leerpad ‘Computationeel denken, wat is dat?’ onderzoek je dit thema zelfstandig en individueel, op eigen tempo wanneer het je past.Meerdere dataOnline
30 van 83