Wil je reflecteren over je onderwijsaanbod? Hoe gebruik je de overzichten vanuit de digitale planningstool van de school om spontaan leerplandiscours te ondersteunen? Met deze opstappen en reflectievragen kun je als team en individuele leraar meteen aan de slag.
Wanneer je er in slaagt om het spontane leerplandiscours te onderbouwen met data uit de op school gehanteerde planningstool ontdek je de benutte kansen en groeimarge die de school nog heeft. Eén druk op de knop en je kunt als leraar of een directeur vanuit een digitale planningsomgeving een aantal Zill-overzichten genereren: welke ontwikkelvelden, -thema’s en doelen stonden in de aangeboden onderwijsarrangementen (krachtige leeromgevingen) in de focus.
Je softwareleverancier stelt minimaal deze overzichten ter beschikking:
Daarnaast staat het softwarebouwers vrij om andere overzichten aan te bieden en zo in te gaan op specifieke vragen van schoolteams.
Je kunt met met het de monitoringdata op regelmatige basis aan de slag als:
In het document 'aan de slag met data uit de monitoringvragen Zill' krijg je verschillende reflectie-instrumenten bij deze overzichten:
Hoe je met de data-overzichten aan de slag kunt gaan en welke informatie ze wel en niet opleveren hangt samen met de manier waarop je schoolteam de planningssoftware gebruikt.
Heb je ondersteuning nodig, aarzel dan niet om contact op te nemen met een pedagogisch begeleider basisonderwijs. Ze zijn vertrouwd met de kansen die Zill-data bieden bij leerplandiscours en kunnen het reflectieproces op school ondersteunen.
Meer info: Zill@katholiekonderwijs.vlaanderen