Wanneer je alle meningen aan bod wilt laten komen in een gesprek, wil je even tijd maken voor individuele reflectie. De placemat is een werkdocument dat je kunt gebruiken om zowel de individuele reflectie als het groepsgesprek op gang te brengen.
Ben je op zoek naar ideeën om met het referentiekader voor internaatskwaliteit aan de slag te gaan op je internaat? Dit reflectiedocument bevat extra toelichting, specifieke reflectievragen en werkvormen voor je team.
Heb je een hele hoop doelen en wil je deze doelen prioriteren tot een beperkte set? Wil je de discussie daarrond stimuleren? Deze werkvorm is een intuïtieve en visuele manier om samen, met je team, leerlingen of ouders, te komen tot prioriteiten.
De evaluatiebox is een databank met zowel inspirerende instrumenten om breed te evalueren (leerlingevaluatie) als met instrumenten voor kwaliteitsontwikkeling (= IDP 2.0). We ontwikkelden de evaluatiebox voor het basisonderwijs.
In deze bundel vind je verschillende methodieken om feedback van ouders te verzamelen over de onderwijskwaliteit in je school. Deze bundel werd opgesteld door studenten in samenwerking met de Universiteit Antwerpen.
Wil je met je leerlingen het afstandsonderwijs evalueren en ben je op zoek naar vragenlijsten rond afstandsonderwijs? We hebben een aantal mogelijkheden voor je opgelijst.
Het ZIN-instrument (zelfevaluatie- instrument voor internaten) is een manier om systematisch en cyclisch zicht te krijgen en te houden of we met onze werking onze vooropgestelde doelen bereiken.
Het burgerschapskompas is een digitale vragenlijst voor leerlingen uit de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs. Het burgerschapskompas geeft je een scherper beeld van burgerschapsvorming om gericht aan de slag te kunnen gaan in een katholieke dialoogschool.
De Koning Boudewijnstichting biedt via het initiatief Sterk schoolbestuur, krachtig beleid (www.sterkschoolbestuur.be) een gratis zelfevaluatie-instrument aan om het eigen beleidsvoerend vermogen in kaart te brengen en erover te reflecteren.
Opdat je team het beste van zichzelf kan geven voor onze leerlingen moeten ze zich zelf ook goed voelen in hun job. Katholiek Onderwijs Vlaanderen ontwikkelde een vragenlijst om het welbevinden van je team in kaart te brengen.
De wondervraag is een oefening uit het oplossingsgericht coachen. Ze wordt gebruikt om samen na te denken over de gewenste toekomst en mogelijke oplossingen en strategieën te bedenken.
De feedbacktool ontwikkeld door de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) maakt inspraak in de klas makkelijker. Leraren secundair onderwijs kunnen deze eenvoudige online tool zelf feedback vragen aan leerlingen over het leereffect van hun lessenreeks.
Hoe kijken je leerlingen naar participatie op school? Rond welke thema's willen zijn inspraak? Wat willen ze zien veranderen? Met deze instrumenten van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) krijg je hier meer zicht op. Zo kun je een sterkere leerlingenparticipatie uitbouwen.
De vijf kwaliteitsvragen zijn een klassieker voor iedereen die met kwaliteitsontwikkeling bezig is. Ze helpen jou of je team om te evalueren over de eigen werking en effecten.
Hoe klein of groot een verandering ook is, veranderen is een proces. De routekaart veranderaanpak van Schoolinfo geeft inzicht in de fases en pijlers van veranderingen die scholen doormaken. Het werkblad biedt ondersteuning bij het begin of tijdens een proces van verandering.
Wil je reflecteren over je onderwijsaanbod? Hoe gebruik je de overzichten vanuit de digitale planningstool van de school om spontaan leerplandiscours te ondersteunen? Met deze opstappen en reflectievragen kun je als team en individuele leraar meteen aan de slag.
Het zoeken naar onderliggende grondoorzaken (root causes) is een waardevolle stap voordat je actie onderneemt. Met deze methode ga je bewuster en doordachter de onderliggende oorzaken aanpakken.