Zelfevaluatie als hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs.
Een effectieve zelfevaluatie vertrekt vanuit een gedeelde visie op kwaliteit. Ze wordt gedragen door bestuurders, schoolleiders en coördinerend directeurs. Samen bouwen zij aan een cultuur van reflectie en verbetering.
Zelfevaluatie stimuleert dialoog, betrokkenheid en eigenaarschap. Het is geen verplicht nummertje, maar een krachtig middel om gericht te werken aan kwaliteitsvol onderwijs, afgestemd op de eigen context en ambities.
Deze module 1 van het zelfevaluatie-instrument peilt naar de effectiviteit en efficiëntie van het gevoerde beleid binnen elk domein.
Deze module biedt schoolbesturen de mogelijkheid om gericht te reflecteren op hun beleidsvoering en om sterktes en groeikansen te identificeren.
Naast bestuurders kunnen ook schoolleiders en medewerkers met een coördinerende functie deelnemen aan het evaluatieproces. Dit bevordert een breed gedragen dialoog en versterkt het gedeeld eigenaarschap over het beleid.
Sterk Schoolbestuur 2.0 brengt in kaart hoe de effectiviteit in het beheer van de beleidsdomeinen en de dragers van beleidsvoerend vermogen worden beleefd en gepercipieerd. Dit gebeurt aan de hand van een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst, die in eerste instantie wordt ingevuld door de leden van het schoolbestuur.
Overzicht van modules en betrokkenheid binnen het zelfevaluatie-instrument
Modules 1 biedt de mogelijkheid om het perspectief van andere actoren mee te nemen. Schoolleiders en medewerkers met een coördinerende functie kunnen hier actief participeren, wat bijdraagt aan een breder gedragen evaluatie en versterkt inzicht in de werking van het bestuur op verschillende niveaus.
Belang van meervoudige perspectieven
Naast de input van bestuurders is het waardevol om ook het perspectief van schoolleiders te bevragen. Hun ervaringen en inzichten bieden een aanvullende kijk op de samenwerking en het beleidsvoerend vermogen van het bestuur in relatie tot de scholen.
Een zelfevaluatie kan een krachtig instrument zijn voor kwaliteitsverbetering binnen een schoolbestuur, mits ze goed wordt voorbereid en uitgevoerd. De volgende elementen dragen bij aan het welslagen van zo’n oefening:
Eén bestuurder schrijft het bestuur in voor het gebruik van het evaluatie-instrument.
De inschrijving is gelinkt aan het bestuur, de gegevens uit het analyserapport blijven na elke afname ook bewaard binnen het profiel van het bestuur op het kwaliteitsplatform.
Bij de inschrijving worden betekenisvolle analysegroepen gedefinieerd.
Met het definiëren van een betekenisvolle analysegroep, kan je de resultaten per groep verzamelen. Je kan dus meerdere groepen inschrijvingen voor je onderwijsvzw.
Deelnemen aan Sterk Schoolbestuur 2.0 kost €30,- per module. Voor de facturatie wordt een instellingsnummer gevraagd.
Bij de inschrijving voor de tool, wordt ook begin- en einddatum voor het verzamelen van de gegevens vast gelegd. De inschrijver kiest de periode die hiervoor wordt afgebakend.
Op het einde van het inschrijvingsproces krijg je een link per analysegroep. Met deze link kunnen de bestuurders, directeurs, coördinatoren per respectievelijke analysegroep de zelf-evaluatie invullen.
De bevraging bestaat uit een reeks stellingen die deelnemers beoordelen op een schaal van 1 tot 5, gaande van:
Bij elk onderdeel van de vragenlijst krijgt de deelnemer de mogelijkheid om:
Deze aanpak combineert kwantitatieve data met kwalitatieve inzichten, en ondersteunt zo een genuanceerde analyse van het beleidsvoerend vermogen.
Na afloop van de bevraging ontvangen schoolbesturen een analyserapport dat een overzicht biedt van de verzamelde informatie. Dit rapport vormt een waardevolle basis om gericht aan de slag te gaan met kwaliteitsontwikkeling.
Schoolbesturen kunnen ervoor kiezen om: