Kwaliteitsvol besturen betekent regelmatig stil staan bij het eigen beleid en nagaan of het beleidsvoerend vermogen voldoende krachtig is. Om schoolbesturen hierbij te ondersteunen, bood de Koning Boudewijnstichting via het initiatief Sterk schoolbestuur, krachtig beleid een gratis zelfevaluatie-instrument aan om het eigen beleidsvoerend vermogen in kaart te brengen en erover te reflecteren.
Op dit ogenblik wordt de tool niet langer aangeboden via de Koning Boudewijnstichting. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zet zich in om de continuïteit voor deze zelf-evaluatietool verder te zetten.
Schoolbesturen kunnen met dit zelfevaluatie-instrument op verschillende manieren aan de slag.
De resultaten van de zelfevaluatie-oefening worden gepresenteerd in een uitgebreid rapport op maat.
Om anonimiteit van de deelnemers te garanderen, kun je dit rapport pas raadplegen zodra drie deelnemers de vragenlijst volledig invulden.
Het rapport visualiseert de resultaten van de vaste en optionele modules aan de hand van grafieken met details over bijvoorbeeld de gemiddelde scores van de deelnemers, de mate waarin de deelnemers gelijkaardige of uiteenlopende antwoorden gaven, de antwoorden die het vaakst werden gegeven, enzovoorts.
Voor de vaste module over het eigen beleidsvoerend vermogen, toont het rapport ook een anonieme vergelijking met de globale resultaten van andere schoolbesturen uit hetzelfde onderwijsnet en dit aan de hand van een spinnenwebdiagram.
Het rapport is geen eindpunt. Integendeel, het vormt het vertrekpunt voor een interne dialoog, waarin schoolbesturen zelf de resultaten interpreteren en beoordelen om zo te identificeren wat goed gaat en waar het functioneren verbeterd kan worden. Om deze interpretatie en de daaruit volgende acties te ondersteunen, bevat het rapport ook een heleboel tips en handvaten.
Het zelfevaluatie-instrument werd ontwikkeld in samenwerking met EduBROn, een onderzoeksgroep verbonden aan het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen.