Zelfevaluatie als hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs!
De kwaliteitszorg in het onderwijs heeft de afgelopen decennia een fundamentele transformatie doorgemaakt. Waar vroeger de overheid het beleid grotendeels bepaalde, ligt vandaag de verantwoordelijkheid steeds meer bij de schoolbesturen zelf. Deze toegenomen autonomie biedt kansen, maar vraagt ook om een doordachte en eigen invulling van kwaliteitszorg.
Zelfevaluatie is daarbij een cruciaal instrument. Het stelt schoolbesturen in staat om systematisch en kritisch te reflecteren op hun beleid, processen en resultaten. Door zelf te evalueren, kunnen besturen gericht bijsturen, versterken wat goed loopt en tijdig ingrijpen waar nodig. Zo wordt kwaliteitszorg geen externe verplichting, maar een intern kompas dat richting geeft aan duurzame onderwijskwaliteit.
Het zelfevaluatie-instrument werd ontwikkeld in samenwerking met Edubron, een onderzoeksgroep verbonden aan het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Tot 2024 werd het aangeboden via de Koning Boudewijnstichting. Vanaf 1 januari 2026 is het beschikbaar via het kwaliteitsplatform van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Het zelfevaluatie-instrument biedt schoolbesturen de mogelijkheid om op een flexibele en contextgerichte manier te reflecteren op hun functioneren. Het bestaat uit vier afzonderlijke modules, die samen een volledig beeld geven van het beleidsvoerend vermogen van het bestuur.
De tool Sterk Schoolbestuur 2.0 vind je op het kwaliteitsplatform. Je kan er alle informatie en mogelijkheid tot inschrijven terugvinden voor de verschillende modules: