8
Hulpkaarten wiskunde in de klaspraktijk
Dit artikel bevat voorbeelden van hulpkaarten en didactische suggesties die leerlingen kunnen ondersteunen bij het bereiken van het leerplandoel rond het oplossen van eerstegraadsvergelijkingen. Het is bedoeld als inspiratiedocument dat richting kan geven bij het ontwikkelen van gelijkaardige kaarten voor andere leerplandoelen.
Effectieve didactiek 'Lessen met effect' - Mijn favoriete nee
Mijn favoriete nee is een interactieve didactische activiteit die gemakkelijk is om uit te voeren, niet lang duurt, heel effectief is en zorgt voor betrokken en actieve leerlingen die in de klas aan de slag gaan met klassikale feedback in een veilige leeromgeving.
Hoe leerlingen motiveren voor wiskunde in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan wiskunde voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij je rekening houdt met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor wiskunde te versterken.
Voorbeeld - Afstemming leerplan B+S met STEMmige contexten
Om in de derde graad van de dubbele finaliteit meer betekenis te geven aan de wiskundige concepten kunnen we best op regelmatige basis verbanden leggen met de inhouden van de specifieke studierichtingsleerplannen. Bovendien kunnen we op die manier wellicht de motivatie van de leerlingen voor het vak wiskunde verhogen. Overigens werken we zo aan leerplandoel 1 van het leerplan wiskunde voor de dubbele finaliteit van de derde graad. De leerlingen moeten volgens dit doel fenomenen uit de realiteit beschrijven aan de hand van wiskundige concepten. Dit kan door voldoende richtingspecifieke contexten aan bod te laten komen.
Instructievideo maken met PowerPoint
Het maken van instructievideo’s is een krachtige manier om kennis over te dragen en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. Instructievideo’s bieden een visuele en interactieve methode om wiskundige concepten en vaardigheden op een begrijpelijke manier uit te leggen. Het gebruik van instructievideo’s kan je lessen verrijken en de betrokkenheid van je leerlingen vergroten.
Voorbeeld - Tweedegraadsfuncties
In alle leerplannen wiskunde van de tweede graad D-finaliteit en in de leerplannen wiskunde B+S en B+S’’ van de derde graad D/A-finaliteit staan één of meerdere leerplandoelen over tweedegraadsfuncties. In deze opdracht komen functies met voorschrift van de vorm f(x)=a.x2 aan bod alsook het oplossen van tweedegraadsvergelijkingen.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.
Ondersteuning bij het opstellen van een jaarplan - lestijdensuggestie - wiskunde in de 3de graad D en DA
In dit document vind je enkele handvatten om te komen tot een graad- en/of jaarplanning. Je vindt hier ook voor elk leerplan wiskunde van de derde graad een suggestie van het aantal lestijden per leerinhoud.