14
Instructievideo maken met PowerPoint
Het maken van instructievideo’s is een krachtige manier om kennis over te dragen en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. Instructievideo’s bieden een visuele en interactieve methode om wiskundige concepten en vaardigheden op een begrijpelijke manier uit te leggen. Het gebruik van instructievideo’s kan je lessen verrijken en de betrokkenheid van je leerlingen vergroten.
Wiskunde en Taal
Het wiskundeonderwijs is taliger geworden door het werken vanuit betekenisvolle contexten en vanuit een meer probleemgerichte aanpak. Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van wiskunde terminologie, het omzetten van gewone taal naar formele wiskundetaal en omgekeerd.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
Statistiek in de derde graad
Om je te ondersteunen bij het geven van statistiek in de derde graad stellen we een syllabus, workshop en organisatiemodellen ter beschikking.
Voorbeeld - Matrices: Hill-cijfer cryptografie
In deze opdracht, bestemd voor leerlingen uit de D-finaliteit, krijgen leerlingen wat meer inzicht in een historische/maatschappelijke toepassing van de lineaire algebra, namelijk in de Hill-cijfer cryptografie. Deze opdracht is gelinkt aan het inhoudelijke leerplandoel over bewerkingen met matrices.
Voorbeeld - Exponentiële groei
In alle leerplannen wiskunde van de derde graad D/A- en D-finaliteit staat een leerplandoel over exponentiële groei.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.
Voorbeeld - Rekenkundige rijen: V- en W-patronen
In de leerplannen wiskunde van de derde graad D-finaliteit staat een leerplandoel over rekenkundige en meetkundige rijen.
Je vindt hier enkele opdrachten over rekenkundige rijen.
Je vindt hier enkele opdrachten over rekenkundige rijen.
Vergelijking van de leerplannen wiskunde van de derde graad D-finaliteit
In dit document worden alle leerplannen wiskunde van de derde graad D-finaliteit met elkaar vergeleken.
Statistiek in de 3de graad D-finaliteit Humane Wetenschappen en Welzijnswetenschappen: organisatiemodellen - jaarplanning - lestijdenverdeling
In dit document vind je enkele handvatten om te komen tot een graad- en/of jaarplanning voor de leerplannen Statistiek. Je vindt hier ook voor elk leerplan Statistiek van de derde graad een suggestie van het aantal lestijden per leerinhoud/leerplandoel.
We geven eerst enkele suggesties voor verschillende mogelijke organisatiemodellen voor Statistiek in de richtingen Humane Wetenschappen.
We geven eerst enkele suggesties voor verschillende mogelijke organisatiemodellen voor Statistiek in de richtingen Humane Wetenschappen.
Reflectiedocument voor de vakgroep
Dit inspiratiedocument kun je gebruiken om met de vakgroep te komen tot een gelijkgerichte visie over de onderwijsleerpraktijk.
Ondersteuning bij het opstellen van een jaarplan - lestijdensuggestie - wiskunde in de 3de graad D en DA
In dit document vind je enkele handvatten om te komen tot een graad- en/of jaarplanning. Je vindt hier ook voor elk leerplan wiskunde van de derde graad een suggestie van het aantal lestijden per leerinhoud.
Oplossen van problemen - wiskunde in de A-stroom, D- en D/A-finaliteit
In de nieuwe leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoelstelling over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden.