10
De atlas
De atlas is opgenomen in de leerplannen als essentieel hulpmiddel om de leerplandoelen de realiseren. Maar welke atlas kies je? Ga je voor de gedrukte versie of de digitale versie? En wat met GIS-kaarten?
Differentiatie toegepast op het leerplan toeristische geografie voor de 3de graad D/A-finaliteit
Effectieve differentiatie is geen toeval, maar het resultaat van doordachte keuzes, samenwerking en voortdurende afstemming op je leerlingen. Op deze pro-site van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je een pagina rond Differentiatie met aanvullend materiaal, praktijkvoorbeelden en kijkwijzer. De stappen in de kijkwijzer zijn toegepast op het leerplan.
Samenwerking leerplan Toerisme en Toeristische geografie: inspiratie
Ideeën om samenwerking rond uitwerking meerdaags toeristisch product, met aandacht voor de inhoud bij toeristische geografie en het praktische bij toerisme.
Leerplandoel inspiratie
Ideeën om met een leerplandoel aan de slag te gaan
Materiaal studiedag leerplan 3de graad
Bekijk het materiaal van de studiedag mei 2024, rond:
- Duurzaamheid en rechtvaardigheid
- Geomorfologie en bodems
- Klimaatadaptatie in de kustzone
- Workshops rond systeemdenken, veldwerk en onderzoekend leren.
Geoproeven
Hoe met eenvoudige middelen geografische processen duidelijk maken.
GIS pakket klimaatrobuuste steden
Een uitgebreid pakket met GIS voor onderzoek van steden en groen
Een lokaal voor aardrijkskunde
Een aangepast en goed ingericht lokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.
Excursies aardrijkskunde
De leerplannen voorzien in elke graad de verplichting om een excursie in te richten. Je vindt het woord ‘excursie’ niet terug in het leerplan, we spreken over ‘inzetten van terreintechnieken’.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Onderzoekscompetentie Toerisme
Het eerste onderstaand document is een aanzet om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting’.
Het tweede document is een uitgewerkt voorbeeld rond de impact van cruisetoerisme in Brugge. Je vindt in het document de link naar bijhorend materiaal.
Het tweede document is een uitgewerkt voorbeeld rond de impact van cruisetoerisme in Brugge. Je vindt in het document de link naar bijhorend materiaal.