- Sterk klasmanagement, de stille motor achter goed onderwijsHoe bouw je als schoolleider aan rust, duidelijkheid en betrokkenheid in elke klas én binnen je schoolteam?Wat betekent sterk klasmanagement in de praktijk, en hoe hangt dit samen met effectieve didactiek?Tijdens deze sessie krijg je inzicht in de bouwstenen van een krachtige leeromgeving, waarin zowel lesgeven als leren optimaal tot hun recht komen.We verkennen hoe een schoolbrede aanpak eruit kan zien en hoe je deze op maat van jouw schoolcontext vormgeeft.Samen zoeken we naar een werkbaar evenwicht tussen structuur, verbinding en afstemming — met oog voor de noden van je lerarenteam én je leerlingen.Deze sessie biedt directies handvatten om hun team te ondersteunen in het versterken van klasmanagement en leeromgeving, met impact op het hele schoolgebeuren.27 november 2025Online
- Basiszorg en ondersteuning: Herhaling: inspiratie pedagogisch en agogisch handelen LPD 15, 33 en op pedagogisch handelen LPD 29, 30, 31Tijdens deze ontmoeting focussen we ophet leren kennen van het referentiekader "Ik, jij, samen mens" en de manier waarop dit in verbinding kan gebracht worden met agogische doelstellingenhet leren kennen van het pedagogisch raamwerk; zeker ook als achtergrond voor jezelfhet leren kennen van een overzicht in agogische en pedagogische vaardighedenuitwisselen met collega's20 november 2025Antwerpen
- Nascholing ICF en Gordon om met de doelen zorg en LPD 16 aan de slag te gaanTijdens deze sessie verkennen we de patronen van Gordon en ICF en bieden we jullie inspiratie om met de doelen zorg en in het bijzonder LPD 16 vorm aan de slag te gaan.Hierbij bewaken we ook de integratie tussen de verschillende bouwstenen.Dit is een herhaling van de sessie die de voorbije 2 schooljaren werd gegeven.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk leraren doelen zorg in Basiszorg en Ondersteuning III AIn dit netwerk gaan we dieper in op de doelen Zorg.We bieden inspiratie om aan de hand van de gezondheidspatronen van Gordon lesmateriaal uit te werken. We reflecteren over de onderwijspraktijk, over instructie en werkvormen en over integratie. We gaan in gesprek met elkaar en wisselen voorbeelden uit.Meerdere dataOp locatie
- Pas voor de klas als zij-instromer secundair onderwijsSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.21 januari 2026Antwerpen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek voor schoolbesturenHet schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen. Ondertussen bereikt de modernisering het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen. Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.18 november 2025Online
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 19 november 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 19 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.19 november 2025Gent
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.14 januari 2026Gent