- Lerend netwerk Basiszorg en ondersteuning en Assistentie in wonen, zorg en welzijn 3de graad AWe bepaalden de leervraag in het eerste overleg rond geïntegreerd werken en evalueren. Tijdens een 2de online sessie werken we verder met deze leervraag. Collega's kunnen nog aansluiten op dit overlegmoment. In een 3de fysieke sessie gaan we concreet aan de slag, delen we ervaringen en bepalen we het verdere verloop van het lerend netwerk.Meerdere dataOp locatie en online
- Netwerkdag Duale opleidingen in Basiszorg en ondersteuning en Assistentie in wonen, zorg en welzijn.Op deze netwerkdag wordt pedagogisch-didactische informatie uitgewisseld.We gaan concreet aan de slag met ontwikkelde materialen zoals opleidingsplan, opdrachtenfiches, evaluatiedocumenten, leerlijnen.Op basis van wederzijds vertrouwen delen we via netwerkoverleg informatie, ervaringen en expertise.We bekijken samen of deze materialen kwaliteitsvol zijn, borgen wat goed is en verbeteren waar nodig. Verder gaan we dieper in op bepaalde thema’s zoals feedback, differentiatie, kwaliteitsontwikkeling ...De deelnemers bekijken in onderling overleg de organisatie van vervolgsessies.20 oktober 2025Brussel
- Webinar - kwaliteitsvolle evaluatie stage A-finaliteit in domein Maatschappij en welzijnTijdens dit webinar word je geïnformeerd over wat een kwaliteitsvolle evaluatie van stage inhoudt. We ontwikkelden een inspiratiedocument op basis van 7 kwaliteitscriteria. Het document biedt ook inspiratie om met de vakgroep aan de slag te gaan bij het opstellen van betrouwbare en objectieve evaluatiecriteria.7 oktober 2025Online
- Basiszorg en ondersteuning: Herhaling: inspiratie pedagogisch en agogisch handelen LPD 15, 33 en op pedagogisch handelen LPD 29, 30, 31Tijdens deze ontmoeting focussen we ophet leren kennen van het referentiekader "Ik, jij, samen mens" en de manier waarop dit in verbinding kan gebracht worden met agogische doelstellingenhet leren kennen van het pedagogisch raamwerk; zeker ook als achtergrond voor jezelfhet leren kennen van een overzicht in agogische en pedagogische vaardighedenuitwisselen met collega'sMeerdere dataOp locatie
- Nascholing ICF en Gordon om met de doelen zorg en LPD 16 aan de slag te gaanTijdens deze sessie verkennen we de patronen van Gordon en ICF en bieden we jullie inspiratie om met de doelen zorg en in het bijzonder LPD 16 vorm aan de slag te gaan.Hierbij bewaken we ook de integratie tussen de verschillende bouwstenen.Dit is een herhaling van de sessie die de voorbije 2 schooljaren werd gegeven.13 oktober 2025Brussel
- Netwerk leraren doelen zorg in Basiszorg en Ondersteuning III AIn dit netwerk gaan we dieper in op de doelen Zorg.We bieden inspiratie om aan de hand van de gezondheidspatronen van Gordon lesmateriaal uit te werken. We reflecteren over de onderwijspraktijk, over instructie en werkvormen en over integratie. We gaan in gesprek met elkaar en wisselen voorbeelden uit.Meerdere dataOp locatie
- Dagen beginnende leraren - regio AntwerpenGeef je startende collega een sterke basis in het onderwijs.De Dagen Beginnende Leraren bieden een vakgebonden aanvulling op de aanvangsbegeleiding op school. Tijdens twee groepssessies en één individuele sessie gaan starters in gesprek met vakbegeleiders en collega’s. Ze verkennen samen hoe ze de lessen nog meer leerplangericht vorm kunnen geven. Op deze manier krijgen de starters toegang tot het grotere netwerk van vakcollega’s. Een kans om zelfvertrouwen te versterken, contacten uit te breiden en gericht te groeien in het vak.Moedig je starter aan om in te schrijven en zo sterker aan de slag te gaan.5 november 2025Antwerpen
- Pas voor de klas als zij-instromer secundair onderwijsSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.21 januari 2026Antwerpen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek voor schoolbesturenHet schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen. Ondertussen bereikt de modernisering het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen. Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.18 november 2025Online
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Dagen beginnende leraren secundair onderwijs regio Mechelen-BrusselTijdens onze dagen van Beginnende Leraren ontmoet je je je vakbegeleider van je eigen vak en andere startende leraren die hetzelfde vak geven. Samen gaan we aan de slag met jullie uitdagingen als startende leraren. Daarnaast krijg je ook de kans je verder te professionaliseren in vakoverschrijdende topics.Meerdere dataMechelen
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 19 november 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 19 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.19 november 2025Gent
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.14 januari 2026Gent