11
Leerlijn A-finaliteit (ZW ASSWZW BAZO)
In het volgende document vind je de leerlijnen terug vanuit het leerplan 2de graad A-finaliteit Zorg en welzijn (ZW) naar de leerplannen 3de graad A-finaliteit Basiszorg en ondersteuning (BAZO) en Assistentie in wonen, zorg en welzijn (ASSWZW). Welke doelen van de 2de graad kennen een vervolg in de 3de graad en welke zijn helemaal nieuw?
Inspiratie jaarplan Basiszorg en ondersteuning
In dit document vind je inspiratie voor een mogelijke opbouw van de leerplandoelen over het 5de en 6de jaar. Dit document vraagt wellicht wat bijkomende uitleg. Vraag dit aan je regionale begeleider.
Traject start to stage
In deze filmpjes vind je basisinformatie om met stage aan de slag te gaan.
Inspiratiedocument kwaliteitsvol handelen
Dit document biedt inspiratie van evaluatiecriteria voor de doelen van kwaliteitsvol handelen.
Infographic gezondheidsvaardigheden
Wie gezondheidsvaardig is, kan de eigen gezondheid in handen nemen. Om dat te kunnen, moet je info over gezondheid kunnen vinden, begrijpen, beoordelen en toepassen. Deze infographic biedt op één pagina een overzicht over hoe je naar gezondheidsvaardigheden kunt kijken.
De 4 S'en van professioneel agogisch handelen
In dit document vind je een overzicht van de 4 S'en: samenwerken, stimuleren, steunen en sturen. Deze 4 S'en bieden een mogelijk kader voor het professioneel agogisch handelen.
Stageactiviteitenlijst basiszorg en ondersteuning S - 3de graad - A
Deze stageactiviteitenlijst werd in overleg met sector en onderwijs ontwikkeld.
Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stageactiviteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stageactiviteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Toelichting gezondheidspatronen in Basiszorg en Ondersteuning
Met dit document willen we inspiratie bieden bij de leerinhouden van de doelen uit de cluster ‘Zorg’ vanuit de gezondheidspatronen van Gordon.
Pedagogisch handen
In dit document vind je bijkomende bruikbare informatie bij LPD 29 - 31 bij kinderen en LPD 32 - 34 (volwassenen en ouderen met zorgbehoeften). Je vindt er linken tussen (ped)agogische vaardigheden en de ervaringsgebieden van het pedagogisch raamwerk, alsook linken met de ontwikkelingsdomeinen.
Basisvademecum Basiszorg en ondersteuning
Dit document biedt inspiratie om aan de slag te gaan met de leerplandoelen. Kwaliteitsvol handelen komt het meest uitgebreid aan bod.