- Dagen Beginnende Leraren regio AntwerpenDe ‘Dagen Beginnende Leraren’ ondersteunen je als startende of herstartende leraar bij je instap in het onderwijs en geven je een professionele boost. Ze zijn een aanvulling op het traject aanvangsbegeleiding in je school en leggen de focus op de inhoud van de vakken die je geeft. Het traject bestaat uit drie sessies. Je maakt kennis met de vakbegeleider(s) en vakcollega’s; je gaat in gesprek over de visie op het vak, vakdidactiek, leerplangerichtheid en -realisatie, evaluatie … en over jouw specifieke leervragen.Te bepalenTe bepalen
- Directievergadering Maatschappij en Welzijn regio Oost-Vlaanderen - 27 mei 202427 mei 2024Gent
- Directievergadering domein Maatschappij en Welzijn regio West-Vlaanderen - 27 mei 202427 mei 2024Brugge
- Aanvangsbegeleiding: start2teach regio Limburg: dag voor beginnende lerarenTijdens dit initiatief: maak je kennis met de pedagogische begeleidingsdienst maak je kennis met je vakbegeleider maak je kennis met je startende collega's krijg je informatie rond actuele thema'sTe bepalenTe bepalen
- Maatschappijkritisch denken en burgerschapBen je op zoek naar concrete werkvormen, prikkelende dilemma’s en casussen over maatschappelijke thema’s? Wil je jouw leerlingen stimuleren in kritisch denken? Wil je hen inleiden in de basisbeginselen van de democratie? Tijdens deze nascholing leer je hoe je verschillende maatschappelijke thema’s kan aanraken binnen jouw vak en dit vanuit verschillende (filosofische, culturele, sociologische) perspectieven: klimaat, fake news en democratie. Deze nascholing biedt bovendien kansen om burgerschap te concretiseren in jouw klaspraktijk en om het gemeenschappelijk funderend leerplan te realiserenMeerdere dataOp locatie en online
- Filosofie, een nieuw vak in de derde graadWat betekent vrijheid voor een politieke filosoof? Wat zijn de grenzen van taal en wetenschap? En bestaat de vrije wil of is het een illusie? Deze en andere vragen zullen centraal staan in de nascholing ‘Filosofie, een nieuw vak in de derde graad’. Tijdens dit initiatief leer je verschillende doelen uit de leerplannen Filosofie en Uitgebreide Filosofie didactisch vertalen naar jouw lespraktijk. We verkennen uitdagende thema’s, prikkelende denkers (van vroeger en nu) en toegankelijke teksten die in de derde graad aan bod kunnen komen. We verbinden een thematische insteek met verschillende werkvormen zoals prikkelende dilemma’s, dilemmagesprekken en argumenteren. Er wordt telkens gestreefd naar een voldoende evenwicht tussen inhouden en werkvormen.Meerdere dataOp locatie en online
- Leerpad: Filosofie S II-Fil-dProfessionaliseringstraject voor de implementatie van het leerplan tweede graad. Via deze leeromgeving ondersteunen wij jou bij de realisatie van jouw leerplan.Op aanvraag