Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

De eigenheid van filosofie en filosofisch denken toelichten: verwondering

Voor onze filosofen in spe is het belangrijk dat ze zich de filosofische grondhouding eigen maken. Dat vraagt onder andere om een onderzoek naar de verwondering en naar de rol die verwondering kan spelen in het filosofisch denken. Hier vind je enkele suggesties voor een lessenreeks rond verwondering met het oog op het ontwikkelen van openheid voor het ongekende bij de leerlingen. We koppelen deze leerinhoud in de geest van het leerplan aan de filosofische vaardigheden.

Filosofische vaardigheden ontwikkelen: een filosofieschrift

Een individueel filosofieschrift nodigt de leerlingen uit tot betrokkenheid bij de leerinhouden en klasactiviteiten in de lessen filosofie en biedt hen de kans om zelf bewust te groeien als filosoof. Hier lees je hoe je zo een schrift kan gebruiken in de klas.

Reflecteren over de vraag naar een gelukkig en zinvol leven vanuit filosofische benaderingen

Zenboeddhisme en Ubuntu bieden heel wat mogelijkheden binnen het leerplan filosofie 2de graad: vanuit het begrip 'verbondenheid' doorbreken beide denk- en levenswijzen het Westerse binaire denken, bieden zij een perspectief op een ecocentrische benadering van de klimaatopwarming en laten zij leerlingen reflecteren over geluk en zinvolheid in het leven. Hoe kan je het zenboeddhisme en Ubuntu integreren in je lessen?

Reflecteren over de mens vanuit wijsgerige antropologie: geest en lichaam

Wat is de mens? Wat maakt ons tot mensen? En hoe kunnen we onszelf kennen? Hoe verhouden ons lichaam en onze geest zich tot elkaar? Op deze webpagina komen er thema's en werkvragen aan bod rond de concepten geest, lichaam, natuur en cultuur.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?