Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Leerplandoel in de kijker: schriftelijke interactie

De nieuwe generatie leerplannen moderne (vreemde) talen hebben een nieuwe vaardigheid toegevoegd: schriftelijke interactie. Dat dit ingegeven werd door maatschappelijke ontwikkelingen in het algemeen en de opkomst van o.a. sociale media in het bijzonder is meer dan duidelijk. Het schriftelijk in interactie gaan sluit trouwens heel erg aan bij de leefwereld van onze leerlingen, zeker in eerder informele settings. Toch zijn de situaties waarin formeel aan schriftelijke interactie wordt gedaan ook authentiek. Inzetten op deze vaardigheid is dus inherent aan goed hedendaags talenonderwijs.

Lesidee: Werkvormen ABC

In dit document worden een heleboel werkvormen opgesomd in alfabetische volgorde en toegelicht.

Portfoliogebruik

Met deze kijkwijzer komen vakgroepen tot een gedragen visie over het portfoliogebruik in hun lessen.

Lesidee: Sprookjes in een modern jasje

The Fable Cottage maakt moderne versies van sprookjes rustig ingesproken door native speakers in het Frans, Engels, Duits, Spaans en Italiaans, speciaal voor jonge en minder jonge taalstudenten. Je kan kiezen voor het audioverhaal, soms ook een animatievideo en ook de transcriptie is beschikbaar.

Werkvormen ABC

In dit document worden een heleboel werkvormen opgesomd in alfabetische volgorde en toegelicht.

Tool: Wordart

Leerlingen maken woordwolken (tag clouds) in de doeltaal om een lesdoel te realiseren of lesgevers zetten ze in als ondersteuning bij leesvaardigheid.

Tool: Wiki

Leerlingen werken samen in de doeltaal aan een wikidocument (gezamenlijke website).

Tool: Text2Picto

Met deze handige tool kun je Nederlandse, Engelse of Spaanse teksten omzetten in symbolen.

Tool: Sway

Leerlingen maken op een zeer eenvoudige, snelle manier aantrekkelijke presentaties.

Tool: StudyGo-WRTS

De leerlingen leren spelling en woordenschat in de doeltaal.

Tool: Storyjumper

Leerlingen creëren aansluitend bij een thema een eigen geïllustreerd verhaal.

Tool: Stop-motion

Leerlingen creëren in de doeltaal een stop-motionfilmpje met geschreven tekst.

Tool: Spraaksoftware

Leerlingen kunnen tekst inspreken, die door de computer in tekst wordt omgezet.

Tool: Quizlet

Met deze handige tool kun je woordenschat en grammatica aanleren en zelfstandig inoefenen.

Tool: Quizizz

Met deze handige tool kun je (herhalings)toetsen in quizvorm afnemen van leerlingen.

Tool: Plickers

Ondersteunende stemtool om een lesdoel mee te evalueren en inzicht te krijgen in het leerproces van leerlingen.

Tool: Pixton Stripmaker

Leerlingen maken een eigen stripverhaal.

Tool: Padlet

Leerlingen activeren hun voorkennis en/of brainstormen schriftelijk over een onderwerp in de doeltaal.

Tool: Monosnap

Leraren nemen instructiefilmpjes op of geven mondeling commentaar bij videofragmenten.

Tool: Minibooks

Leerlingen maken een minitijdschrift van 16 pagina’s.

Tool: Mindmaps

Leerlingen kunnen de inhoud van een gelezen tekst schematisch weergeven of een schematische ondersteuning creëren voor een spreekopdracht.  

Tool: Memrise

Leerlingen leren Engels, Frans, Nederlands, Duits of Spaans met een applicatie.

Tool: Krantenmaker.be

Met deze tool maken de leerlingen met verschillende sjablonen een (voorkant van een) krant. Ze leren daarbij informatie gestructureerd samenvatten.

Tool: Kahoot

Met deze handige tool kun je (herhalings)toetsen in quizvorm afnemen van leerlingen.

Tool: GoFormative

Leerlingen krijgen snel en individueel feedback tijdens evaluatie.

Tool: Duolingo

Leerlingen leren Engels, Frans, Nederlands, Duits, Spaans … met een applicatie.

Tool: Classroomscreen

Leraar visualiseert klasorganisatie door middel van een digitaal bord.

Tool: Blogger

Leerlingen delen hun ervaringen in de doeltaal via een blog en lezen/reageren op elkaars blogs.

Portfoliogebruik

Met deze kijkwijzer komen vakgroepen tot een gedragen visie over het portfoliogebruik in hun lessen.

30 van 31

×
Kijkt als...
Niveau
Regio