Hoe verhouden de STEM-leerplandoelen rond ‘onderzoek voeren’ en ‘een oplossing ontwerpen’ zich tegenover de onderzoekscompetentie?
  • Hoe verhouden de STEM-leerplandoelen rond ‘onderzoek voeren’ en ‘een oplossing ontwerpen’ zich tegenover de onderzoekscompetentie?

In het leerplan vinden we bij de STEM-doelen een leerplandoel over het ‘voeren van onderzoek’ en een leerplandoel over het ‘ontwerpen/ontwikkelen van een oplossing’. Daarnaast is er een leerplandoel over het doorlopen van een onderzoekscyclus. Onderstaande elementen beschrijven mogelijkheden om bij het leerplandoel over de ‘onderzoekscompetentie’ andere accenten te leggen in verhouding tot de STEM-doelen over onderzoeken en ontwerpen. Deze mogelijkheden hoeven niet allen gecombineerd te worden in de pedagogische praktijk.

  • Bij het doel rond de onderzoekscompetentie bieden we leerlingen bij uitstek de mogelijkheid en de autonomie om te itereren: het hernemen van (een deel van) het onderzoek om tot een beter resultaat te komen. Daarbij is het proces belangrijker dan het uiteindelijke resultaat.
  • De onderzoekscompetentie biedt mogelijkheden om andere onderzoeksmethoden te verkennen. Zo kan bijvoorbeeld een link gelegd worden naar wetenschapsgeschiedenis, wetenschaps- en techniekfilosofie, onderzoek met burgerparticipatie …
  • Het doel rond de onderzoekscompetentie nodigt uit om meer aandacht te besteden aan het raadplegen en screenen van bronnen en vakliteratuur.
  • De onderzoekscompetentie mag uitgevoerd worden in leerlingenteams en kan ook opgesplitst worden in deelonderzoeken.

Op de leerplanpagina kun je voor de onderzoekscompetentie voorbeelden van onderzoeksopdrachten terugvinden waarbij deze accenten bij het ‘doorlopen van een onderzoekscyclus’ via wenken worden geconcretiseerd.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio