- Netwerkdagen voor scholen met negatief advies GOK 2024-2025Je school kreeg na een doorlichtingsbezoek een negatief advies wat betreft GOK of heeft een aantal fundamentele werkpunten voor het GOK-beleid. Katholiek Onderwijs Vlaanderen biedt je de mogelijkheid aan om het verbetertraject onder begeleiding én samen met lotgenoten aan te pakken.Te bepalenTe bepalen
- Netwerkdag van de startende leerlingenbegeleider (max. halftijds aan de slag) | 22 mei 2025Dag 3 van dit driedaags traject. Het einde van het schooljaar nadert met rasse schreden. We blikken samen met je collega's terug op het voorbije schooljaar en we kijken tegelijkertijd met een kwaliteitsvolle blik vooruit. Wat hebben we geleerd? Wat gaf ons energie? Waar liepen we tegenaan? Wat willen we zeker behouden? En waar hebben we onze twijfels over? Waar willen we volgend schooljaar concreet op inzetten?22 mei 2025Gent
- Zorgbreed en kansenrijk onderwijs - Netwerkdag regio Oost-Vlaanderen 3Nieuw format! Het decreet leerlingenbegeleiding stelt dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Om dit te realiseren wordt van scholen verwacht dat ze zich laten inspireren door de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Op onze netwerkdagen staan we samen met je collega’s stil bij hoe we de ontwikkeling van alle leerlingen kunnen stimuleren en hoe we voor elke leerling een passende begeleiding kunnen voorzien. We gaan tevens samen op zoek naar mogelijkheden om op een geïntegreerde en kwaliteitsvolle manier je schooleigen werking rond begeleiding van lerenden verder uit te bouwen. We vertrekken hierbij telkens vanuit jullie vragen en noden. Daarom bezorgen we enkele weken voor het initiatief elke deelnemer een ‘forms’ om van daaruit deze netwerkdagen vorm te kunnen geven. Deze netwerkdagen zijn telkens identiek opgebouwd. In de voormiddag (reeks 1) ligt de focus op het zorgbrede aspect van de leerlingenbegeleiding. We denken hierbij aan volgende thema’s: continuüm van zorg, schoolnetwerk, samenwerking met leerling én ouders, onderwijsloopbaan, preventieve gezondheidszorg, specifieke onderwijsbehoeften, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren. In de namiddag (reeks 2) ligt het accent op kansenrijk onderwijs (cfr. de voormalige GOK-netwerkdagen). Dan vertrekken we vanuit volgende topics: armoedebeleid, gelijke onderwijskansen en kwetsbaarheid en armoede. Voor beide dagdelen zijn zowel leerlingenbegeleiders als GOK-medewerkers en/of leraren (en hun directies) die actief meewerken aan het GOK-beleid uitgenodigd. Vanuit een geïntegreerde aanpak van leerlingenbegeleiding en gelijke onderwijskansen moedigen we zelfs aan om zowel leerlingenbegeleiders als GOK-medewerkers te laten aansluiten. Schrijf je in voor reeks 1 (VM) als je vooral interesse hebt om te leren en te delen rond de zorgbrede werking van de leerlingenbegeleiding op je school. Schrijf je in voor reeks 2 (NM) als je graag met collega’s van gedachten wilt wisselen rond gelijke onderwijskansen op je school. Schrijf je in voor reeks 3 (VM + NM) als je voor beide inhouden interesse hebt.26 mei 2025Gent
- Zorgbreed en kansenrijk onderwijs - Zitdag regio Oost-Vlaanderen 1Het decreet leerlingenbegeleiding stelt dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Om dit te realiseren wordt van scholen verwacht dat ze zich laten inspireren door de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit.Op onze digitale zitdagen staan we samen met jou stil bij hoe je op jouw school de ontwikkeling van alle leerlingen kan stimuleren en hoe jullie voor elke leerling een passende begeleiding kunnen voorzien. We vertrekken hierbij vanuit jullie vragen en noden en we gaan samen op zoek naar mogelijkheden om op een geïntegreerde en kwaliteitsvolle manier je schooleigen werking rond begeleiding van lerenden verder uit te bouwen. Tijdens deze digitale zitdagen voorzien we telkens 1 uur per ingeschreven school om af te stemmen rond jullie schoolspecifieke vragen rond zorgbreed en kansenrijk onderwijs.Te bepalenTe bepalen
- Zorgbreed en kansenrijk onderwijs - Zitdag regio Oost-Vlaanderen 2Het decreet leerlingenbegeleiding stelt dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Om dit te realiseren wordt van scholen verwacht dat ze zich laten inspireren door de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Op onze digitale zitdagen staan we samen met jou stil bij hoe je op jouw school de ontwikkeling van alle leerlingen kan stimuleren en hoe jullie voor elke leerling een passende begeleiding kunnen voorzien. We vertrekken hierbij vanuit jullie vragen en noden en we gaan samen op zoek naar mogelijkheden om op een geïntegreerde en kwaliteitsvolle manier je schooleigen werking rond begeleiding van lerenden verder uit te bouwen. Tijdens deze digitale zitdagen voorzien we telkens 1 uur per ingeschreven school om af te stemmen rond jullie schoolspecifieke vragen rond zorgbreed en kansenrijk onderwijs.28 april 2025Online
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. GOK-consults BuoMeerdere dataOnline
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Netwerk GOK-platforms BuSo 3Op de GOK-platforms ontmoet je collega GOK-coördinatoren en GOK-leerkrachten. Aan de hand van interactieve werkvormen ga je met elkaar in gesprek over jullie acties, ervaringen, uitdagingen,…Meerdere dataOp locatie
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Netwerk GOK-platforms BuSo 2Op de GOK-platforms ontmoet je collega GOK-coördinatoren en GOK-leerkrachten. Aan de hand van interactieve werkvormen ga je met elkaar in gesprek over jullie acties, ervaringen, uitdagingen,…Meerdere dataOp locatie
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Netwerk GOK-platforms BuBao 3Op de GOK-platforms ontmoet je collega GOK-coördinatoren en GOK-leerkrachten. Aan de hand van interactieve werkvormen ga je met elkaar in gesprek over jullie acties, ervaringen, uitdagingen,…Meerdere dataOp locatie
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Netwerk GOK-platforms BuBao 2Op de GOK-platforms ontmoet je collega GOK-coördinatoren en GOK-leerkrachten. Aan de hand van interactieve werkvormen ga je met elkaar in gesprek over jullie acties, ervaringen, uitdagingen,…Meerdere dataOp locatie
- GOK in jouw praktijk-GOK-consults regio West-Vlaanderen-basisonderwijs - 24 maartWerken aan gelijke onderwijskansen stelt ons voor uitdagingen. Van elke school wordt immers verwacht dat ze gelijke kansen voor alle lerenden realiseert door elke leerling een passende begeleiding te bieden. Tijdens deze zitdag voorzien we ruimte en tijd voor jullie schoolspecifieke vragen i.v.m. jullie GOK-werking. We vertrekken hierbij telkens vanuit jullie leervragen.24 maart 2025Online
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Consults: GOK en LLB regio Mechelen-Brussel so - zitdag 6Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.8 mei 2025Mechelen
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Consults: GOK en LLB regio Mechelen-Brussel so - zitdag 5Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.31 maart 2025Mechelen
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. GOK-consults regio Limburg so - zitdag 221 maart 2025Hasselt
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Consult leerlingenbegeleiding: zorg en GOK regio Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief kan je een uur lang in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.Meerdere dataMechelen
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Netwerk: een beleidsplan opmaken regio Mechelen-Brussel bao en soTijdens dit initiatief deel je praktijkervaringen en materialen ter bevordering van planmatig werken. We focussen specifiek op GOK-plannen en het ondersteunend instrument ‘Al ROKkend GOKken’. Je zoekt ook samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.26 maart 2025Mechelen
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Lerend netwerk regio Antwerpen secundair onderwijs 3Tijdens dit initiatief deel je praktijkervaringen en materialen over het thema taal(vaardigheidsonderwijs). Je zoekt samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.Meerdere dataOp locatie
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk - consults: regio West-Vlaanderen secundair onderwijsWerken aan gelijke onderwijskansen stelt ons voor uitdagingen. Van elke school wordt immers verwacht dat ze gelijke kansen voor alle lerenden realiseert door elke leerling een passende begeleiding te bieden. Tijdens dit consult voorzien we ruimte en tijd voor jullie schoolspecifieke vragen i.v.m. jullie GOK-werking. We vertrekken hierbij telkens vanuit jullie leervragen.Meerdere dataBrugge
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk - consults: regio Antwerpen secundair onderwijsTijdens dit initiatief krijg je de kans om 1 op 1 met een begeleider gericht je specifieke GOK-vragen te stellen en verhelderen.Meerdere dataAntwerpen
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk - consults: regio Limburg basisonderwijs2 juni 2025Hasselt
- Netwerken leerlingenbegeleiding Oost-Vlaanderen – online consulten – basisonderwijsTijdens dit initiatief spelen we in op prangende, veel gestelde vragen en uitdagingen rond zorg en kansen.Meerdere dataOnline
- Help, mijn leerlingen kunnen niet leren en doen niets met mijn tips! Hoe zet ik hen op de goede weg?Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Meerdere dataOnline
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag