Leerlingen met leerstoornissen vinden we terug in het volledige continuüm van onderwijs.
Leerlingen met leerstoornissen vinden we terug in het volledige continuüm van onderwijs. De wisselwerking tussen school, kind, ouders en externen, gecombineerd met specifieke kennis en expertise over het leerprobleem zorgen ervoor dat het leerproces toch maximaal verloopt.
Om deze kinderen toch kwaliteitsvol onderwijs te bieden wordt vaak een (apart) handelingsplan opgesteld waarbij het zaak is om:
Als het gemeenschappelijk curriculum voor deze leerlingen niet meer haalbaar blijkt, kan een verslag type basisaanbod uitgeschreven worden. Hierdoor heeft de leerling recht op extra specialisatie. Dit kan in een traject met een individueel aangepast curriculum (IAC) of in een gespecialiseerde lesplaats. In het laatste geval betreft dat een school met buitengewoon onderwijs, type basisaanbod.
Onderwijs Vlaanderen verwoordt het als volgt: Type basisaanbod: voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs.
Deze inhoud heeft nauwelijks beperkingen. Vaak is het een eerste stap naar een nog specifiekere setting, waarin doorgedreven specialisatie nog meer tegemoet komt aan de precaire opvoedings- en onderwijsbehoeftes. Concreet betekent dat het profiel van de doelgroep type basisaanbod in eerste instantie georganiseerd wordt voor jongeren die om een of andere reden moeilijk tot leren komen omwille van:
Vaak volgen leerlingen met een profiel type 2, type 3 of type 9, zonder bijhorend verslag of psychiatrisch verslag bijgevolg les in type basisaanbod.