De wereld is digitaal geworden en de digitalisering van leren en lesgeven in het onderwijs zit ook in een stroomversnelling. De digitale wereld binnenbrengen in de school beperkt zich echter niet tot het voorzien in de nodige hardware en software. Meerdere factoren spelen een rol om van digitalisering een succesverhaal te maken.
Het maken van een werkbaar ICT-beleid is een goede eerste stap om digitalisering vorm te geven. Wil je als school stappen zetten om via digitalisering duurzaam te innoveren en je onderwijs nog kwaliteitsvoller te maken? Dan wacht je een digitaal transformatieproces. Onderwijsinstellingen die een ICT-beleid voeren, zetten in op het verhogen van de effectiviteit van hun onderwijs. Een sterk ICT-beleid vertrekt vanuit een schooleigen visie op kwaliteitsvol onderwijs en vanuit de leerplannen.
We bieden ook begeleiding aan op de school, zowel voor secundair (kwaliteitsvol ICT-beleid) als voor het basisonderwijs.
Een ICT-beleidsplan is een plan waarin staat hoe ICT in de schoolwerking geïntegreerd wordt, zodat het de onderwijskwaliteit ten goede komt. Een ICT-beleidsplan is niet verplicht, een ICT-beleid voeren wel. Het plan biedt mogelijkheden om een duidelijke visie op het ICT-gebruik in de school uit te bouwen en maakt best deel uit van het schoolbeleidsplan of het schoolwerkplan. Op regelmatige basis stuur je dit ook bij.
Een coördinerende groep, een kerngroep, een ICT-beleidscel, neemt dit proces in handen. Samen denken ze na over de stappen die de school zet met het team. Ze bewaken ook de voortgang ervan.
Deze groep krijgt een duidelijk mandaat (informatie-, advies- of beslissingsbevoegdheid) voor alles wat te maken heeft met ICT, ICT-beleid, ICT-integratie, ICT-aankopen, sociale media, digitale communicatie …
Een ICT-beleidscel bestaat bij voorkeur uit:
Een ICT-beleidsplan is geen doel op zich. Het is een middel om verandering te brengen. Dat kan leiden tot enthousiasme en energie maar ook tot weerstand, frustratie en angst. Hoe ga je daarmee om? Hoe kun je zorgen voor een succesvolle implementatie?
Een stappenplan dat je begeleidt in het ontwikkelen van een schooleigen ICT-beleidsplan:
In deze eerste fase beschrijven we de huidige situatie. Ze helpt je te bepalen hoe je als school van de huidige situatie naar de gewenste situatie kunt evolueren. Het betreft de huidige situatie van het hele schoolplaatje, van alle digitale middelen die ter beschikking staan van schoolleiding, administratie, ondersteunend personeel, lerarenteam, leerlingen en ouders. De huidige situatie omvat dus een oplijsting van:
In de beginsituatieanalyse beschrijf je de sterktes, zwaktes (intern), opportuniteiten en bedreigingen (extern, buiten de school) van de huidige stand van zaken van ICT op je school/scholen. Eens je deze SWOT-analyse hebt, verbind je de gedefinieerde visie aan deze analyse zodat je volgende vragen kunt beantwoorden:
Maak een actieplan met strategische doelen die SMART geformuleerd zijn en met concrete acties. De SMART-methode zorgt ervoor dat je doelen échte doelen worden. Neem dus een duidelijke planning in dit actieplan op.
Gebruik de PDCA-cirkel voor de verschillende strategische doelstellingen. Je kunt de stappen van de PDCA-cyclus als hulpmiddel inzetten om processen te verbeteren en de kwaliteit ervan te verhogen. De toevoeging van het woord ‘cyclus’ duidt aan dat het werk nooit af is. Na het doorlopen van de Act-fase, maak je nieuwe plannen om het proces nog verder te perfectioneren.
Het uitwerken doe je in volgende stappen:
Enkele tips
Om het effect van je ICT-beleid te meten voer je een effectenmeting uit. De huidige situatie kun je als nulmeting beschouwen. Plan op voorhand een effectenmeting in zodat je – indien nodig – tijdig het actieplan kunt aanpassen. Gebruik dezelfde tool voor je effectenmeting als voor de beginsituatieanalyse. Zorg voor een kwalitatieve en kwantitatieve meting (rapporten, verslagen, afspraken, cijfers ...).
We baseren ons voor de uitwerking van een ICT-beleid op het door Kenniscentrum Digisprong herwerkte Vier-in-balans-model van Kennisnet.nl .