- Databistrodag - Wat we samen vieren! Samen de blik op succes voor élke leerling!Met de Databistrodag brengen we jullie samen om de successen te vieren, om elkaars dynamiek te waarderen, innoverend denken te stimuleren en mekaar te blijven aanmoedigen. In de Databistro ligt de focus immers op zoeken hoe we alle leerlingen zo succesvol mogelijk kunnen laten vorderen. Een mindset gericht op groei is hierbij onontbeerlijk. Een verrassende keynotespreker gecombineerd met activerende werkvormen om van elkaar te leren vormen de rode draad doorheen de Databistrodag. ‘Let’s share the dishes!’29 april 2025Mechelen
- Verdieping DataWijzerHeb je al kennisgemaakt met de DataWijzer en ben je op zoek naar meer verdieping? Wil je de DataWijzer verder inzetten in je kwaliteitsbeleid?11 maart 2025Gent
- Dataconsult DataWijzer en Dataloep: 28/04/2025In de hectiek van het dagelijkse schoolleven valt een onderzoeksproces gemakkelijk stil. We maken graag tijd om samen te bekijken wat lukt en waar je tegenaan loopt en zoeken samen stappen in jouw zone van naaste ontwikkeling met behulp van de DataWijzer of Dataloep.28 april 2025Online
- Dataconsult DataWijzer en Dataloep: 05/05/2025In de hectiek van het dagelijkse schoolleven valt een onderzoeksproces gemakkelijk stil. We maken graag tijd om samen te bekijken wat lukt en waar je tegenaan loopt en zoeken samen stappen in jouw zone van naaste ontwikkeling met behulp van de DataWijzer of Dataloep.5 mei 2025Online
- Dataconsult DataWijzer en Dataloep: 08/05/2025In de hectiek van het dagelijkse schoolleven valt een onderzoeksproces gemakkelijk stil. We maken graag tijd om samen te bekijken wat lukt en waar je tegenaan loopt en zoeken samen stappen in jouw zone van naaste ontwikkeling met behulp van de DataWijzer of Dataloep.8 mei 2025Online
- Dataconsult DataWijzer en Dataloep: 24/04/2025In de hectiek van het dagelijkse schoolleven valt een onderzoeksproces gemakkelijk stil. We maken graag tijd om samen te bekijken wat lukt en waar je tegenaan loopt en zoeken samen stappen in jouw zone van naaste ontwikkeling met behulp van de DataWijzer of Dataloep.24 april 2025Online
- DataWijzer en Dataloep: de kracht van elke databron.Op dit moment is Dataloep omgebouwd met Tableau, het softwareplatform dat ook de DataWijzer gebruikt. Het gaat over meer dan oude wijn in nieuwe zakken, de functionaliteiten bieden enorme mogelijkheden om je eigen schoolgegevens af te zetten tegen krachtige benchmarks. De handige mogelijkheid om te exporteren naar excel biedt kansen om data daar verder te verrijken. Wat is het verschil tussen beide databronnen, wanneer kies je best voor één van beide?Meerdere dataOp locatie
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 3: kwaliteitsontwikkeling en dataAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.Meerdere dataOp locatie
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 2: kwaliteitsontwikkeling en beleidAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.11 februari 2025Brugge
- Kwaliteitsontwikkeling: Van pedagogisch project naar actieplan en verder- beleidsmedewerkers (Bu)BaOTijdens dit initiatief leer je hoe je vanuit je pedagogisch project over data en prioriteiten tot een gedragen actieplan komt én hoe je dat waartoe dit actieplan geleid heeft kan verankeren of bijsturen.Meerdere dataAntwerpen
- Planlast? Lastig!Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over hoe planlast ontstaat en hoe het door kleine ingrepen kan ingedijkt worden.Te bepalenTe bepalen
- Infomoment: Interpretatie dashboards Vlaamse ToetsenEind september krijgt elke school een eerste keer de resultaten van de Vlaamse toetsen op schoolniveau te zien. Tijdens dit initiatief loodsen we je door de verschillende dashboards en geven we duiding bij hoe je deze kan interpreteren.Te bepalenTe bepalen
- LVS op schoolniveauEen vraag die de inspectie momenteel systematisch stelt aan scholen.Meerdere dataGent
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: extra onderzoek over Academisch optimismeUit het onderzoek over leerlingenstromen blijkt de enorme impact van leerlingenkenmerken op de onderwijsloopbaan van leerlingen. Vooral de kenmerken rond gelijke kansen (zoals het opleidingsniveau van de moeder, een toelage, ….) blijken sterk voorspellend voor de slaagkansen. Academisch optimistische leraren en lerarenteams blijken grotere impact te hebben zodat succes mogelijk is voor élke leerling, ongeacht de leerlingenkenmerken. Hoe kunnen we deze heilige graal van leerimpact in ons team versterken? In een eerste webinar schetst het Databistroteam de verschillende stappen in het proces. Voor de tweede stap neemt de school de bevraging over Academisch optimisme af. Ruud Lelieur bezorgt de school een onderzoeksrapport. Hiermee gaan we samen met Ruud Lelieur aan de slag tijdens een tweede webinar.OnlineOp aanvraag
- IDP en Vlaamse toetsen als hefboom voor kwaliteitsontwikkelingTegenwoordig is data alom aanwezig in scholen. Wat we ook doen, alles kan hieraan gelinkt worden. Op deze netwerkdag willen we bespreken hoe we de resultaten van leerlingen kunnen gebruiken om de kwaliteit van onze school te verbeteren. Reeds jaren lang zijn we vertrouwd met de analyse van IDP-resultaten. Hieraan willen we nog meer betekenis geven met het nieuwe interactieve analyserapport van het kwaliteitsplatform. Daarnaast gaan we aan de slag met de resultaten van de Vlaamse toetsen die dit jaar voor het eerst zijn afgenomen in het vierde leerjaar. Wat leren de resultaten van de leerlingen ons op schoolniveau? En hoe ga je hier als schoolteam mee aan de slag?Meerdere dataOp locatie
- Schoolloopbanen van je leerlingen in kaart met de DataWijzerHeb je al kennisgemaakt met de DataWijzer en ben je op zoek naar meer verdieping? Wil je de DataWijzer verder inzetten in je kwaliteitsbeleid?Meerdere dataOp locatie
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: basissessieOndertussen bereikt de onderwijshervorming het zesde jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste plaats, bijna een garantie dat zowel de leerprestaties als het welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, de hoogte inschieten. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. We stellen in de basissessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken. Binnen de Databistro kunnen hier sterke stappen vooruit worden gezet. Voor wie in 23-24 niet deelnam aan de basissessie, is deze sessie een noodzakelijke eerste stap.Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: lessen met effect - effectieve didactiekVanuit de Databistro worden misschien een aantal knipperlichten zichtbaar. Om de onderwijsleerpraktijk te versterken kan je inzetten op effectieve didactiek. In deze webinar maken we kennis met de visual ‘Lessen met effect’, duiken we in de wereld van sterke didactische praktijken en zoeken manieren om de impact op het leren te verhogen in de richting van succes voor élke leerling.Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: dataconsult 3In de hectiek van het dagelijkse schoolleven valt een proces zoals dat van de databistro gemakkelijk stil. We maken graag tijd om samen te bekijken hoe we het proces zo levend mogelijk maken/houden.Meerdere dataOnline
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: dataconsult 2In de hectiek van het dagelijkse schoolleven valt een proces zoals dat van de databistro gemakkelijk stil. We maken graag tijd om samen te bekijken hoe we het proces zo levend mogelijk maken/houden.Meerdere dataOnline
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: extra onderzoek via DataWijzer en DataloepDe DataWijzer van de onderwijsinspectie biedt heel wat kansen om het succes van de onderwijsloopbanen te onderzoeken. Er is ook de mogelijkheid om de gegevens van de school te positioneren tegenover alle Vlaamse scholen of een deel ervan. In het spoor van de DataWijzer werd ook Dataloep aangepast. Deze informatiebron geeft erg veel informatie over instellings- en gemeenteniveau. Hiermee kan de school op zoek gaan naar relevante benchmarks om de schoolgegevens tegen af te zetten. De exportmogelijkheid naar excel zal dataliefhebbers zeker bekoren. We exploreren hoe we het praktijkonderzoek van de Databistro kunnen verrijken aan de hand van deze informatiebronnen.17 maart 2025Brussel
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: technische sessieIn een basissessie of doorstartsessie(+) van dit traject werd een voorontwerp van praktijkonderzoek aangeboden. We reflecteren over hoe je data in Excel best ordent om via draaitabellen snel sterke analyses te produceren. In deze sessie bieden we de nodige technische ondersteuning om de benodigde datasets voor het praktijkonderzoek te maken (keuze van databron, export naar Excel, data verrijken via het gebruik van formules in Excel, data ordenen en filteren, ….). We exploreren het gebruik van draaitabellen. We bieden filmpjes aan om zelfstandig de nodige draaitabellen te kunnen maken.Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: wat is goed advies?Een vaak gehoorde verzuchting is dat leerlingen het advies niet volgen. We zijn geneigd om nog intenser met leerling (en ouders) aan de slag te gaan zodat zij goede keuzes kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk om op een systematische en betrouwbare manier goed advies te formuleren zodat het volgen van advies de kans van de leerling op succes erg hoog maakt. Bovendien waarborgt een hoog aantal gevolgde adviezen de attractiviteit van elke studierichting. Hoe kunnen we zorgen voor een sterk cocreatief proces tussen leerling-ouders en leerkrachten om uit te monden in een studiekeuze waar de leerling succesvol kan zijn?20 februari 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: mindset van het hele team gericht op succes voor onderwijskundig leidersWe maken steeds meer school in een informatierijke omgeving. Van leerkrachten wordt expliciet verwacht dat zij hun onderwijsleerpraktijk reflecterend benaderen zodat ze kunnen inzetten op praktijken die effectief zijn. Het praktijkonderzoek van Databistro vormt een belangrijke kans om leerkrachten te betrekken bij iets wat hen erg ter harte gaat: leerlingen goed oriënteren. De impact van de leraar/het lerarenteam op het al dan niet slagen van een leerling is bijzonder groot (academisch optimisme). Hoe kunnen we de interesse van leerkrachten gebruiken om hen bij dit onderzoek te betrekken? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om sterker te worden om in te zetten op het succes van élke leerling? Hoe kunnen we leerkrachten inzicht geven in het belang van versterken van hun leerimpact binnen hun onderwijsleerpraktijk?Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: mindset van het hele team gericht op succes voor leerkrachten‘Kunnen we niet gewoon lesgeven? Waarom moeten we alles in het LVS zetten om ‘in orde’ te zijn? De feedback die we op toetsen schrijven, lezen de leerlingen niet eens. Weeral nieuwe leerplannen.’ Kan de energie naar de juiste dingen gaan?! Hoe krijgen we meer grip op de zaak? Om hier zicht op te krijgen, is het belangrijk om te begrijpen hoe jullie meer succes kunnen bereiken met jullie leerlingen. Met die kennis kunnen jullie dan aan de slag om in de klas het zweet op de juiste rug te krijgen (voor alle duidelijkheid, dat is dus de rug van de leerlingen). Het praktijkonderzoek van Databistro vormt een belangrijke kans om jullie te betrekken bij iets wat iedereen erg ter harte gaat: leerlingen goed oriënteren. De impact van jullie als leraar/het lerarenteam op het al dan niet slagen van een leerling is bijzonder groot (academisch optimisme). Hoe kunnen we binnen het lerarenteam de doelmatigheid (‘jullie kunnen het!’), het vertrouwen (‘jullie geloven het!’) en de ambitie (‘jullie willen het!’) vergroten zodat de leerimpact voor de leerlingen vergroot en élke leerling zo succesvol mogelijk kan zijn in de juiste studierichting.Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: extra onderzoek aan de hand van een dataset van AgodiIn de basissessie van dit traject werd een eerste set onderzoeksvragen geïntroduceerd. In deze sessie verbreden we het onderzoek met data van Agodi om meer zicht te krijgen in welke mate onze studierichtingen de leerlingen met het juiste profiel aantrekken en bijgevolg stabiel zijn.Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: een databank op schooloverstijgend niveauScholengroepen kunnen ondersteuning van het Databistroteam vragen bij schooloverstijgende initiatieven. Een eerste stap is het uitvoeren en het delen met elkaar van het praktijkonderzoek van de Databistro op schoolniveau. Een volgende stap kan zijn om een schooloverstijgende databank op te zetten. In deze sessie bekijken we de mogelijkheden hiervan.Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: beeldvorming van de leerlingDe leerkrachten van vorig schooljaar hebben zich ingezet om een goed onderwijsloopbaantraject met de leerling te lopen. Om snel zicht te krijgen of dit advies al dan niet tot een goede verderzetting van de onderwijsloopbaan leidt, is het belangrijk dat de eerste begeleidende klassenraad zich uitspreekt over het beeld van de leerlingen. De klassenraad maakt ook zichtbaar welke groep leerlingen extra ondersteuningsnoden heeft of op het einde van het schooljaar geheroriënteerd dient te worden. Ook al is deze reflectie niet voor elke leraar evident, toch onderstrepen we het belang van deze beeldvorming. Met deze informatie wordt de leerling zo goed mogelijk begeleid in de richting van zoveel mogelijk succes.Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: basissessie schoolbesturenHet schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen. Ondertussen bereikt de modernisering het zesde jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen. Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.Te bepalenTe bepalen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: via flitsbezoeken de onderwijsleerpraktijk versterken voor onderwijskundig leidersDe onderwijsleerpraktijk biedt de krachtigste hefbomen om het leren van de leerlingen en het reflectievermogen van de leerkrachten te ‘boosten’. Korte flitsbezoeken in de onderwijsleerpraktijk kunnen snel informatie geven over de mate waarin er effectief geleerd wordt. De observatiemethodiek kan leiden tot reflectie die de onderwijsleerpraktijk van de leraar versterkt. Hoe kan je als onderwijskundig leider de mindset van leraren/je lerarenteam beïnvloeden in de richting van meer academisch optimisme via korte flitsbezoeken in de klas?12 februari 2025Online
30 van 43