Woensdag 24 september van 9 tot 11 uur, digitaal
Hoe kan je het denken en handelen op school richting geven vanuit een krachtige visie op leren en onderwijzen? Hoe wordt een ‘sterke school’ zichtbaar in de feiten? Hoe kunnen we leraren stimuleren om sterker te worden om in te zetten op het succes van élke leerling? Hoe kunnen we leraren stimuleren om hun leerimpact via de onderwijsleerpraktijk te verhogen?
Donderdag 2 oktober van 9 tot 11 uur, digitaal
Ondertussen bereikt de onderwijshervorming het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken, zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste plaats, bijna een garantie dat zowel de leerprestaties als het welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, de hoogte inschieten.
Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. We stellen in deze sessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leraar om de onderwijsleerpraktijk te versterken.
Maandag 6 oktober van 9 tot 11 uur, digitaal
Dinsdag 14 oktober van 9 tot 12 uur in Hasselt
Woensdag 22 oktober van 9 tot 12 uur in Gent
Bij de opstart van een onderzoek op school, botsen we vaak op problemen bij het opzetten van de dataset. Databistro kiest voor een voorgestructureerd praktijkonderzoek dat volledig ofwel binnen Smartschool Analytics ofwel via één exportbestand in Excel kan worden uitgevoerd. In deze sessie bieden we de technische ondersteuning bij de dataverzameling.
Maandag 13 oktober van 13 tot 15 uur
Leerlingen die de leerdoelen niet behalen, vragen bijkomende maatregelen binnen of buiten de onderwijsleerpraktijk. Om doelgericht te kunnen handelen en de impact van maatregelen systematisch op te volgen, is het nodig om deze leerlingen tijding in het vizier te krijgen.
Databistro hanteert een voorstel om op elke klassenraad voor elke leerling een duidelijk beeld te vormen waarmee het lerarenteam aan de slag kan om datageïnformeerd en dus krachtig in te spelen op de ondersteuningsnoden. Vanaf dit schooljaar kan je deze systematiek binnen de klassenraadmodule van Smartschool ingeven en opvolgen.
Maandag 20 oktober van 9-11 uur
De sociale afkomst van leerlingen bepaalt nog te vaak de school- en studiekeuze, de slaagkansen en de studieresultaten van leerlingen. Het huidige Vlaamse onderwijssysteem slaagt er onvoldoende in om de sociale ongelijkheid weg te werken, ondanks de vele inspanningen en investeringen. Het is belangrijk om gelijke ambitieuze verwachtingen te koesteren voor élke leerling. Dit blijkt vooral voor leerlingen die aantikken op OKI-kernmerken een groot probleem.
Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. Vooral voor GOK-leerlingen blijkt deze monitoring bijzonder belangrijk, zodat ook zij meer kans maken om in een passende studierichting terecht te komen zodanig dat ook deze leerlingen kansen krijgen om hun capaciteiten te ontwikkelen.
We stellen alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leraar om de onderwijsleerpraktijk te versterken.
Je kan terecht met vragen over dit traject bij de leden van het Databistroteam