In de loop van 2024-2025 heeft de onderwijsinspectie de DataWijzer geactualiseerd. De informatie is nagenoeg hetzelfde gebleven, maar de dashboards zijn erg gewijzigd. Het is belangrijk om tijdig knipperlichten te detecteren om het beleid van de school datageïnformeerd te versterken.
Je hebt de eerste stappen met de verkenning van de DataWijzer achter de rug, maar blijft met veel vragen over hoe je deze tool gericht kan inzetten in de zoektocht naar knipperlichten. We besteden veel aandacht aan betekenisgeving van de aangeboden data en voorzien tijd om actief met de eigen schooldata aan de slag te gaan.
De school krijgt steeds meer data ter beschikking en wordt ook geconfronteerd met steeds meer publieke data over de school. De DataWijzer van de onderwijsinspectie heeft voor een groot deel overlappende informatie dan Dataloep. Toch bieden beide tools hun specifieke voordelen en beperkingen. We exploreren hoe je aan de slag kan gaan om beide tools mekaar te laten versterken.
Extra onderzoek met behulp van bevragingen via Educheck (= tool binnen Smartschool)
Bevragingen leveren krachtige data om doelbewuste keuzes mee te maken. Bevragingen opstellen is een kunst. In samenwerking met Edubron (= onderzoeksgroep van UA) heeft Smartschool Educheck ontwikkeld. We kunnen dus gerust zijn dat deze vragenlijsten op een correcte manier meten wat ze pretenderen te meten (= validiteitsvraagstuk). Korte vragenlijsten kunnen op de uitgeselecteerde respondentengroepen worden losgelaten en het platform biedt veel kansen om dit met minimale inspanningen op te volgen. Er worden krachtige en tegelijk eenvoudige verwerkingsrapporten geproduceerd.
Externe databronnen en Smartschool Analytics: hoe versterken deze datatools elkaar?
Er komen steeds meer externe gegevens ter beschikking van de scholen en er worden zelfs steeds meer data publiek toegankelijk gemaakt. Daarnaast biedt Smartschool een enorme berg data tot op niveau van leerlingen die veel detailinformatie geeft. Hoe kan je deze detailinformatie uit Smartschool Analytics versterken door ze te vergelijken met gegevens over andere scholen uit externe databronnen (zoals Dataloep en DataWijzer)?