Databistronieuws november en december: Datageïnformeerde reflectie over succesvol oriënteren binnen so

di 14 oktober 2025

Dit schooljaar kan je op elk moment van het schooljaar blijven instappen in de Databistrocyclus. Je kan de opnames van de stappen die je miste alsnog opvragen. We blikken vooruit naar de stappen die we voor jullie in petto hebben voor november en december.
Daarnaast vind je ook de vorige filmpjes en de visual die reeds eerder in de nieuwsbrief verschenen (materiaal nieuwsbrief Databistro - ons aanbod).

Praktijkonderzoek voor schoolbesturen

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie, zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen.

Ondertussen bereikt de modernisering het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen.

Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.

Effectieve klassenraden

sla link op in klembord

Kopieer

Klassenraden zijn uitgelezen momenten waar opvattingen over het leren en onderwijzen op school zichtbaar worden. Hoe kunnen we tijdens klassenraden zicht krijgen op het denken, handelen en praten met/over leerlingen binnen het lerarenteam? Hoe gaan we hiermee aan de slag om het academisch optimisme in het team te bevorderen? Hoe organiseren we de klassenraden zodat de focus komt te liggen op de zoektocht naar meer succes voor élke leerling?
We gebruiken de beeldvorming om te reflecteren over de ondersteuningsnoden van leerlingen en hoe we die via effectieve klassenraden kunnen opvolgen.

Gelijk ambitieniveau in elke studierichting

sla link op in klembord

Kopieer

Het proces van analyse van de resultaten en collectieve betekenisgeving blijkt soms een moeilijk te nemen hindernis. In deze sessie exploreren we op beleidsniveau de resultaten van de draaitabellen in Excel of rechtstreeks via de visuals binnen Smartschool Analytics. Wanneer zijn de resultaten geruststellend, wanneer vormen ze eerder een knipperlicht?

Gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerling

sla link op in klembord

Kopieer

Alle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.

Onderzoek vals positief/vals negatief

sla link op in klembord

Kopieer

Een goed advies is een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderwijsloopbaanbegeleiding. Leerlingen die advies volgen zijn in principe succesvol. Indien dit niet is, spreken we van vals positief. De positieve verwachtingen van het advies worden niet bevestigd door de resultaten in het volgende schooljaar. Ook het tegenovergestelde kan voorkomen. Bij leerlingen die het advies niet volgen en daarna toch succesvol zijn, spreken we van vals negatief. De ontrading via het advies blijkt niet gegrond.

Wat kunnen we leren uit de analyse van deze groepen leerlingen vals positief en vals negatief om het advies te verbeteren? Wat kunnen we ondernemen om deze groepen zo klein mogelijk te houden?

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?