De modernisering van het secundair onderwijs heeft veel in beweging gezet, maar de verschillen tussen onderwijsvormen en finaliteiten blijven groot. In september maakte minister Demir nog bekend dat het slaagpercentage in het gewoon secundair onderwijs 87,5% bedraagt, met opvallend lagere cijfers in het derde jaar van de dubbele (79,9%) en arbeidsmarktfinaliteit (79,3%).
Gemiddelden verbergen echter grote verschillen tussen studierichtingen en scholen. Hoe kunnen leraren en directies beter inspelen op de ondersteuningsnoden van hun leerlingen? Hoe houden we élke leerling aan boord, met blijvende focus op succes en hoge verwachtingen in elke klas?
Die vragen staan centraal in het Databistro-onderzoek. Dat traject helpt scholen om op een gestructureerde manier te reflecteren over hoe ze élke leerling in élke studierichting kunnen laten groeien. Via een voorgestructureerd praktijkonderzoek brengen scholen in kaart hoe ze leerlingen ondersteunen en hoe hun beeldvorming daar invloed op heeft.
Databistro wordt vanaf nu ondersteund via de klassenraadmodule van Smartschool, die deze reflecties helpt structureren. Ga zeker een kijkje nemen!
Concreet:
Het doel: studiewissels beperken, stabiele klasgroepen behouden en leerlingen laten groeien in een veilig leerklimaat. Dat komt niet alleen de leerling ten goede, maar ook de leraar en het team dat samenwerkt rond hoge verwachtingen.
Voor individuele leerlingen kan een studiewissel in de loop van het schooljaar uiteraard zinvol blijken.