Op 25 februari keurde de Vlaamse Regering de verdeling van de capaciteitsmiddelen scholenbouw voor 2022, 2023 en 2024 over de verschillende regio’s goed. Zij baseerde zich daarvoor op de resultaten van de driejaarlijkse capaciteitsmonitor die eind 2021 werd opgeleverd
Uit de monitor blijkt dat er vooral in het secundair onderwijs in verschillende onderwijszones extra investeringen in capaciteit nodig zullen zijn. In het basisonderwijs zijn er enkel nog in specifieke gemeenten meer plaatsen nodig. Daarnaast maakt de Vlaamse Regering een specifieke enveloppe vrij voor het buitengewoon onderwijs. In totaal gaat het om een budget van 180 miljoen euro:
Dat budget wordt als volgt gespreid over de drie begrotingsjaren 2022,2023 en 2024:
Een belangrijke uitdaging voor het buitengewoon onderwijs is een goede spreiding en voldoende capaciteit op maat van specifieke noden. Extra plaatsen via investeringen in infrastructuur zijn bovendien vaak duurder in het buitengewoon onderwijs dan in het gewoon onderwijs, onder meer omdat lessen vaak plaats vinden in kleinere klasgroepen of pedagogische eenheden. Om te voorzien in extra plaatsen voor leerlingen met een verslag buitengewoon onderwijs wijzen we op verschillende pistes die kunnen bewandeld worden:
In het afsprakenkader vind je de uitgangspunten, richtlijnen en criteria voor de selectie van de capaciteitsprojecten terug.
Op basis van de capaciteitsmonitor heeft de overheid per onderwijszone het te verwachten tekort aan plaatsen in het buitengewoon onderwijs (basis- en secundair onderwijs) in kaart gebracht. Die onderwijszones heeft men bovendien ook ondergebracht in clusters zodat de noden over een grote regio kunnen worden bekeken en er afstemming kan worden gezocht tussen verschillende onderwijszones.
Daarnaast werden ook de pendelbewegingen tussen de onderwijszones in kaart gebracht. Hiermee bedoelen we de leerlingenstromen voor bepaalde types en opleidingsvormen tussen de verschillende onderwijszones. Er is zo sprake van ‘inkomende pendel’ en ‘uitgaande pendel’.
Als ondersteuning bij de opmaak en de selectie van de meest geschikte projectvoorstellen voor het buitengewoon onderwijs wordt op niveau onderwijszone of op niveau cluster van onderwijszones een scorematrix opgesteld. Elke scorematrix geeft voor elk type / opleidingsvorm binnen elke onderwijszone van betreffende cluster aan in welke mate bijkomende plaatsen een hogere of een lagere score opleveren, wat aangeeft in welke mate deze kunnen inspelen op de specifieke te verwachten tekorten volgens de capaciteitsmonitor. Zowel het te verwachten tekort aan plaatsen als de pendelbewegingen zijn factoren die bepalend zijn voor de score in de matrix (waarbij A staat voor de hoogste score).
Hieronder vind je per cluster van onderwijszones de scorematrix voor het buitengewoon basisonderwijs:
- Aalst-Geraardsbergen-Halle-Ninove-Zottegem70KB excel
- Aarschot-Diest-Geel-Mol-Turnhout71KB excel
- Antwerpen-Brasschaat-Kalmthout-Mortsel65KB excel
- Beringen-Genk-Hasselt-Lommel-Maasmechelen73KB excel
- Boom-Dendermonde-Lokeren-Sint-Niklaas63KB excel
- Brugge-Oostende-Torhout58KB excel
- Brussel-Dilbeek-Leuven-Mechelen-Vilvoorde73KB excel
- Deinze-Eeklo-Gent-Oudenaarde64KB excel
- Ieper -Kortrijk-Roselare-Waregem64KB excel
- Sint-Truiden-Tienen-Tongeren56KB excel
Nog geen scorematrix voor
Hieronder vind je per cluster van onderwijszones de scorematrix voor het buitengewoon secundair onderwijs:
- Aalst-Geraardsbergen-Ninove-Zottegem151KB excel
- Aarschot-Diest-Geel-Leuven-Lier183KB excel
- Antwerpen-Brasschaat-Kalmthout-Lier-Mortsel186KB excel
- Beringen -Diest-Geel-Lommel-Mol185KB excel
- Boom-Dendermonde-Lokeren-Sint-Niklaas156KB excel
- Brugge-Deinze-Eeklo-Oostende-Torhout185KB excel
- Brussel-Dilbeek-Leuven-Mechelen-Vilvoorde186KB excel
- Deinze-Eeklo-Gent-Lokeren-Oudenaarde185KB excel
- Ieper-Kortrijk-Roeselare-Waregem158KB excel
- Ieper-Oostende-Roeselare-Torhout-Veurne185KB excel
- Sint-Truiden-Tienen-Tongeren131KB excel
- Genk-Hasselt-Lommel-Maasmechelen160KB excel
Nog geen scorematrix voor
Met de hierboven opgenomen scorematrices worden onder meer de onderwijszones gevat met de grootste te verwachten tekorten en met de grootste netto uitgaande pendel op basis van de capaciteitsmonitor. De clusters voor het buitengewoon basisonderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs bevatten niet overal dezelfde onderwijszones.
Indien op korte termijn scorematrices wenselijk zouden zijn voor onderwijszones die momenteel nog niet in een cluster zijn ondergebracht, kunnen die aangevraagd worden.
We willen hierbij wel benadrukken dat de scorematrixen enkel een hulpmiddel zijn bij de beoordeling, waarbij met sommige hogere of lagere scores best met de nodige nuance wordt omgegaan.
Elk capaciteitsproject is een waardevol project. Vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal er geen voorselectie gebeuren, louter op basis van de score in de matrix..
Op 18 maart organiseren we een webinar. Zowel de opgenomen versie als de PowerPoint kun je blijvend consulteren. Voor concrete informatie kun je ook altijd terecht op capaciteit@katholiekonderwijs.vlaanderen
Op 25 februari keurde de Vlaamse Regering de verdeling van de capaciteitsmiddelen scholenbouw voor 2022, 2023 en 2024 over de verschillende regio’s goed. Zij baseerde zich daarvoor op de resultaten van de driejaarlijkse capaciteitsmonitor die eind 2021 werd opgeleverd.
Uit de monitor blijkt dat er vooral in het secundair onderwijs in verschillende onderwijszones extra investeringen in capaciteit nodig zullen zijn. In het basisonderwijs zijn er enkel nog in specifieke gemeenten meer plaatsen nodig. Daarnaast maakt de Vlaamse Regering een specifieke enveloppe vrij voor het buitengewoon onderwijs.
In totaal gaat het om een budget van 180 miljoen euro:
Dat budget wordt als volgt gespreid over de drie begrotingsjaren 2022,2023 en 2024:
In het afsprakenkader vind je de uitgangspunten, richtlijnen en criteria voor de selectie van de capaciteitsprojecten terug.
Voor het gewoon basisonderwijs gaan de capaciteitsmiddelen naar de volgende gemeenten: Beersel, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Dilbeek, Halle, Londerzeel, Mechelen, Merchtem, Sint-Niklaas, Turnhout, Vilvoorde en Wemmel.
Gemeente
Capaciteitsmiddelen
Aantal na te streven plaatsen
Beersel
1 200 000 euro
95
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
7 450 000 euro
600
Dilbeek
2 100 000 euro
170
Halle
1 850 000 euro
150
Londerzeel
1 050 000 euro
80
Mechelen
1 450 000 euro
115
Merchtem
950 000 euro
75
Sint-Niklaas
3 550 000 euro
280
Turnhout
1 650 000 euro
135
Vilvoorde
2 650 000 euro
215
Wemmel
1 100 000 euro
85
De middelen van begrotingsjaar 2022 zijn prioritair bestemd voor het gewoon secundair en het buitengewoon basis- en secundair onderwijs.
Naarmate wij zelf over meer concrete informatie beschikken, zullen we die hier stelselmatig aanvullen.
Wat al vaststaat, is dat de gemeentelijke task force coördinatoren ten laatste op 15 september 2022 de projectvoorstellen voor de middelen 2023-2024 moeten indienen bij het departement Onderwijs en Vorming. De tijdsspanne waarover je als bestuur beschikt om een projectvoorstel uit te werken is dus beperkt. Voor 15 september moet de gemeentelijke taskforce immers de verschillende dossiers verzamelen, bespreken en tot een consensus komen.
Op 18 maart organiseren we een webinar. Zowel de opgenomen verisie als de PowerPoint kun je blijvend consulteren. Voor verdere informatie kun je ook altijd terecht op capaciteit@katholiekonderwijs.vlaanderen.
Op 25 februari keurde de Vlaamse Regering de verdeling van de capaciteitsmiddelen scholenbouw voor 2022, 2023 en 2024 over de verschillende regio’s goed. Zij baseerde zich daarvoor op de resultaten van de driejaarlijkse capaciteitsmonitor die eind 2021 werd opgeleverd
Uit de monitor blijkt dat er vooral in het secundair onderwijs in verschillende onderwijszones extra investeringen in capaciteit nodig zullen zijn. In het basisonderwijs zijn er enkel nog in specifieke gemeenten meer plaatsen nodig. Daarnaast maakt de Vlaamse Regering een specifieke enveloppe vrij voor het buitengewoon onderwijs).
In totaal gaat het om een budget van 180 miljoen euro:
Dat budget wordt als volgt gespreid over de drie begrotingsjaren 2022,2023 en 2024:
In het afsprakenkader vind je de uitgangspunten, richtlijnen en criteria voor de selectie van de capaciteitsprojecten terug.
Voor het gewoon secundair onderwijs gaan de capaciteitsmiddelen naar de volgende onderwijszones: Antwerpen, Brasschaat, Brussel, Dendermonde, Dilbeek, Geel, Gent, Halle, Kortrijk, Lier, Mechelen, Ninove, Roeselare, Sint-Niklaas, Turnhout en Vilvoorde.
Onderwijszones
Capaciteitsmiddelen
Aantal na te streven plaatsen
Antwerpen
17 850 000 euro
1 510
Brasschaat
5 750 000 euro
485
Brussel
14 400 000 euro
1 220
Dendermonde
4 850 000 euro
410
Dilbeek
8 150 000 euro
690
Geel
8 300 000 euro
705
Gent
12 600 000 euro
1 065
Halle
6 800 000 euro
575
Kortrijk
8 500 000 euro
720
Lier
6 900 000 euro
585
Mechelen
7 150 000 euro
605
Ninove
3 850 000 euro
325
Roeselare
8 300 000 euro
705
Sint-Niklaas
6 350 000 euro
535
Turnhout
3 850 000 euro
325
Vilvoorde
6 400 000 euro
540
De middelen van begrotingsjaar 2022 zijn prioritair bestemd voor het gewoon secundair en het buitengewoon basis- en secundair onderwijs. Voor het gewoon secundair onderwijs in het vrij onderwijs, ligt de besteding van die middelen al vast. Vijf projecten kregen in 2021 middelen voor een eerste fase mét het engagement dat er in 2022 aanvullende middelen zouden toegekend worden. De voor het vrij onderwijs beschikbare middelen in 2022, zullen integraal naar die vijf projecten gaan.
Naarmate wij zelf over meer concrete informatie beschikken, zullen we die hier stelselmatig aanvullen.
Wat al vaststaat, is dat de bovengemeentelijke task force coördinatoren ten laatste op 15 september 2022 de projectvoorstellen voor de middelen 2023-2024 moeten indienen bij het departement Onderwijs en Vorming. De tijdsspanne waarover je als bestuur beschikt om een projectvoorstel uit te werken is dus beperkt. Voor 15 september moet de bovengemeentelijke taskforce immers de verschillende dossiers verzamelen, bespreken en tot een consensus komen.
Als bestuur bezorg je de projectvoorstellen aan de bovengemeentelijke coördinator en de vertegenwoordiger van ons net. Je gebruikt daarvoor het modelformulier en verzameldocument. .
Op 18 maart organiseren we een webinar. Zowel de opgenomen versie als de PowerPoint kun je blijvend consulteren. Voor verdere informatie kun je ook altijd terecht op capaciteit@katholiekonderwijs.vlaanderen.