Aan de slag met de leerfiches 'verklaren' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)

Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Met de werkvorm 'fouten zoeken' uit de leerfiches 'verklaren' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en verwerken ze de aangereikte leerinhoud dieper.

Aangereikte leerplandoelstellingen

sla link op in klembord

Kopieer

Aandachtspunten bij het realiseren van leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Een klas in de B-stroom en A-finaliteit is meestal geen homogene groep. De leerlingen hebben allemaal een verschillend startpunt wat betreft de reeds verworven voorkennis. Om als MaVo leerkracht de leerlingen te begeleiden naar leren op metacognitief niveau is het zinvol hen uit te dagen en te leren na te denken over het eigen leerproces. Zeker voor leerlingen uit de arbeidsfinaliteit is het zinvol om de idee dat fouten maken normaal is, actief te integreren in de les. Het feit dat de fouten leerzaam kunnen zijn om deze om te zetten in verbetering is voor enkelen een eyeopener. Middels deze weg krijgen de leerlingen meer kansen om zelfvertrouwen op te bouwen en te geloven in de groeicurve.

Verklaren

sla link op in klembord

Kopieer

Bij de categorie ‘verklaren’ ligt de nadruk op het metacognitief leren. Het stilstaan bij de taak, toets, het analyseren van de gegeven antwoorden en mogelijks alternatieven bedenken voor de foutieve antwoorden of oplossingen is activerend en uitdagend voor een leerling. Fouten bestuderen helpt hen om de leerstof dieper te verwerken of fouten in de redenering bij te sturen, waardoor ze tot beter leren komt. Zo ontdekken ze ook waar ze nog meer aandacht aan kunnen geven.

Voor de leerlingen van de eerste graad is het voldoende als zij hun leerproces bijsturen op basis van feedback van anderen. In de tweede en derde graad moeten de leerlingen dit reflectieproces ook zelfstandig kunnen doorlopen en daarover in gesprek kunnen gaan met de vakleerkracht of de medeleerlingen.

Mogelijke ideeën zijn:

  • Tipblad: voorzie een blanco blad voor MaVo. Daarop noteren leerlingen na oefeningen of evaluaties tips voor zichzelf. Af en toe kan je leerlingen het blad met zelftips laten gebruiken op een evaluatie. Zo ervaren leerlingen nog meer de meerwaarde van hun tipblad en nemen ze vlotter hun eigen leerproces in handen.
  • Take-up: voorzie bovenaan op het opgaveblad van je evaluatie ruimte waarop leerlingen hun groeikans noteren op basis van hun foutenanalyses in de les. Zo herinneren ze zich op het juiste moment waar ze precies op moesten letten en kunnen ze daar ook naar handelen.
  • Plannen: na een foutenanalyse in de les noteren leerlingen in hun planningsagenda bij de volgende evaluatie waar ze op moeten letten bij het verwerken van de leerstof.

Aan de slag met een take-up reflectieblad in MaVo:

Blanco 'take -up' feedback
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?