Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Met de werkvorm 'fouten zoeken' uit de leerfiches 'verklaren' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en verwerken ze de aangereikte leerinhoud dieper.
Een klas in de B-stroom en A-finaliteit is meestal geen homogene groep. De leerlingen hebben allemaal een verschillend startpunt wat betreft de reeds verworven voorkennis. Om als MaVo leerkracht de leerlingen te begeleiden naar leren op metacognitief niveau is het zinvol hen uit te dagen en te leren na te denken over het eigen leerproces. Zeker voor leerlingen uit de arbeidsfinaliteit is het zinvol om de idee dat fouten maken normaal is, actief te integreren in de les. Het feit dat de fouten leerzaam kunnen zijn om deze om te zetten in verbetering is voor enkelen een eyeopener. Middels deze weg krijgen de leerlingen meer kansen om zelfvertrouwen op te bouwen en te geloven in de groeicurve.
Bij de categorie ‘verklaren’ ligt de nadruk op het metacognitief leren. Het stilstaan bij de taak, toets, het analyseren van de gegeven antwoorden en mogelijks alternatieven bedenken voor de foutieve antwoorden of oplossingen is activerend en uitdagend voor een leerling. Fouten bestuderen helpt hen om de leerstof dieper te verwerken of fouten in de redenering bij te sturen, waardoor ze tot beter leren komt. Zo ontdekken ze ook waar ze nog meer aandacht aan kunnen geven.
Voor de leerlingen van de eerste graad is het voldoende als zij hun leerproces bijsturen op basis van feedback van anderen. In de tweede en derde graad moeten de leerlingen dit reflectieproces ook zelfstandig kunnen doorlopen en daarover in gesprek kunnen gaan met de vakleerkracht of de medeleerlingen.
Mogelijke ideeën zijn:
Aan de slag met een take-up reflectieblad in MaVo: