11
AI-ideetje voor de les MAVO
Leuke tekst of mooi beeldfragment gevonden voor de les? Met dit lesidee kun je er met behulp van AI actief mee aan de slag in de les.
Aan de slag met de leerfiches 'oriënteren en plannen' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)
Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Aan de hand van de werkvorm 'braindump' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en maken ze een nieuw bijproduct waarbij de leerling de kennis die reeds aanwezig is zichtbaar maakt. Aan de hand van dit bijproduct geef je de leerlingen een kapstok om de nieuwe leerstof te verbinden met wat ze al kennen.
Hoe leerlingen motiveren voor mavo in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan mavo voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor mavo te versterken.
Aan de slag met leerplandoel 4 rond historische vorming (MAVO)
De informatie die volgt kan je ondersteunen bij het bereiken van LPD 4 in de 1e of 2e graad: “De leerlingen leggen aan de hand van voorbeelden gelijkenissen en verschillen tussen vroeger en nu uit.”
Leesondersteuning met AI: de app ‘Leessimpel’
Met deze handige Artificiële Intelligentie-app kun je het lezen van leerlingen ondersteunen. De app scant een (moeilijke) tekst en genereert er een samenvatting van in een aantal korte kernzinnen. In dit filmpje demonsteren we dit. Handig als hulpmiddel, of om te differentiëren.
Organisatiemodellen ‘natuur, ruimte en techniek’ in de eerste graad
De leerplannen aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken. Ze bieden daartoe heel wat inspiratie-elementen.
Aan de slag met ‘silent books’
Waarom zou je werken met silent books, boeken zonder woorden? Je kan dit gebruiken in alle graden in de A-finaliteit binnen het vak Nederlands, het volledig geclusterde vak AV en het deels geclusterde Mavo/Nederlands.
Wikifin Lab
Het Wikifin Lab is geen gewoon museum, maar een interactief laboratorium waar leerlingen uit het secundair onderwijs aan de slag kunnen rond financiële educatie. Alle klassen van het eerste tot en met het zevende jaar zijn welkom.
Wikifin
Wikifin is het programma financiële educatie van de FSMA, een autonome openbare instelling die onder andere de bescherming van de consument op het vlak van financiële dienstverlening als wettelijke opdracht heeft.
Coöperatieve werkvormen
Bij ‘normaal’ groepswerk zie je vaak dat enkele teamleden de kar trekken en de rest achterover leunt. Daarom bedacht dr. Spencer Kagan een aantal coöperatieve werkvormen, waarin de basisprincipes van goed coöperatief leren ingebouwd zijn: elke leerling doet mee en ieder groepslid is aan te spreken op het eindresultaat.
Bruikbare tools voor een online leeromgeving
Hogeschool Odisee biedt een kort overzicht aan van tools die nuttig kunnen zijn als je online lesgeeft. Het overzicht is beperkt, maar wel handig omdat er telkens een directe link is naar de tool. Neem gerust een kijkje.