6
Lesfiche 'In gesprek over literatuur' (literatuur, lezen en luisteren)
“De leerlingen verwoorden de eigen beleving en interpretatie van literaire teksten”, is een belangrijk leerplandoel literatuur, maar hoe laat je je leerlingen hierin groeien en hoe evalueer je die groei? Deze opdracht is een mogelijk antwoord op die vragen. In deze literatuuropdracht - de laatste van het schooljaar - vergelijken de leerlingen in stappen hun eerste indruk van een gelezen roman met de meningen die experts over de roman hebben. Op een mondeling proefwerk presenteren ze hoe hun oorspronkelijke interpretatie, analyse en beoordeling is gewijzigd en ze gaan in interactie met jou over de gelezen roman en het gelopen proces.
Literatuur in de talenklas
Hoe pak je de doelen rond literatuurbeleving aan in de klas? Het Centrum voor Literatuur en Onderwijs van de KU Leuven ontwikkelde een vijfstappenplan om korte verhalen in te zetten met het oog op het bereiken van talige, literaire en culturele doelen. Ter inspiratie vind je hier uitgewerkte lessen op basis van het vijfstappenplan evenals een link naar de website van de KU Leuven.
Lesfiche 'Boekentarot' (literatuur en creatief schrijven)
In deze les maken je leerlingen kennis met tarot en ontwerpen ze hun eigen kaartspel gebaseerd op hun favoriete romans. Zo leren ze op een creatieve manier in interactie te gaan over de relevantie van literaire teksten.
Lesfiche 'Hoe hoog raak jij op de trap?' (spreken)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een spreekopdracht waarin de leerlingen stilstaan bij hun spreekvaardigheid en de spreekangst die ze eventueel ervaren als ze voor een groep staan. Ze schalen zich eerst in op ‘de spreektrap’ en gaan daarna op zoek naar concrete tips die hen kunnen helpen te groeien in spreekvaardigheid.
De spreektrap
De spreektrap is een visuele voorstelling van de stappen die leerlingen kunnen zetten om te groeien in spreekdurf. Je kan de spreektrap bijvoorbeeld gebruiken om te differentiëren en met leerlingen met spreekangst af te spreken op welk niveau ze een bepaalde spreekopdracht kunnen aanpakken. Bij volgende opdrachten kan de leerlingen dan telkens naar een hogere trede springen.
Lesfiche 'Dialogisch lezen - poëzie' (literatuur)
Dialogisch lezen is een methode om literaire teksten te lezen in vijf stappen. In tegenstelling tot een traditionelere aanpak vertrekt de leerkracht niet vanuit een vooropgestelde lesinhoud en voorbereide vragen. Bij dialogisch lezen staan de literaire tekst en de lezer centraal met het doel om de lezers te trainen in hun literaire competentie. In deze lesfiche behandelen we de aanpak van de eerste drie stappen.