Van ontwerp tot zwembad

Toen een viertal vierjarige kleuters van kleuterschool Altena in Kontich bezig waren met een zwembad-ontwerp op een groot karton, ging juf Tineke er op haar knieën bij zitten. Ze dook mee in het exploreren en beleven. Wat een prachtig zandbak-zwembad werd dat!

Van ontwerp tot zwembad

sla link op in klembord

Kopieer

Een paar kleuters van juf Tineke zijn druk bezig met een plan. Een vorm uit de bouwhoek heeft hen geïnspireerd om er een zwembad van te maken. In de tekenhoek omtrekken ze de vorm op een groot blad en hun fantasie doet de rest. Het wordt hun droomzwembad, met een trap, een paadje er omheen, een paar bomen en zelfs wat dieren in de buurt. Juf Tineke zet zich erbij. Samen besluiten ze om het plan te bouwen in de zandbak. De zandbak bij juf Tineke staat wegens plaatsgebrek op de gang. Geen nood. Ze bouwen het ontwerp na. Juf Tineke supportert en hoeft niet veel te zeggen. Wiskundetaal gaat over de zandbak heen en weer: ‘Het paadje is daar drie tegels! Die stenen moeten rond het zwembad. Die wei moet in een vierkant en de koe moet er in!’. Juf Tineke speelt mee. Ze laat het initiatief aan de kleuters. Er komen steeds meer kleuters kijken.

Ruimte voor initiatief

sla link op in klembord

Kopieer

Juf Tineke straalt nog als ze er een week later over vertelt. Ze was meer dan trots op het zwembad waar kleuters plezier aan beleefden én veel leerden. Nochtans stond die niet gepland in de agenda van de juf. Ruimte voor initiatief en ondernemingszin!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

Meer voorbeelden van ruimtelijke oriëntatie en relaties in de kleuterschool?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio