- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: OMGAAN MET POLARISATIE OP SCHOOLScholen worden in toenemende mate geconfronteerd met maatschappelijke spanningen en tegenstellingen. Controversiële opvattingen, extreme standpunten komen de school binnen en kunnen leiden tot een doorgedreven wij-zij denken. In deze webinar verhelderen we wat polarisatie is, welke actoren hierbij een rol spelen en verkennen we handvatten om hier als school mee om te gaan. We verkennen verder ook de wisselwerking tussen conflict, controverse en polarisatie zodat we gericht kunnen handelen. Daarnaast krijg je zicht op mogelijke ondersteuning op maat.Meerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: OMGAAN MET CONTROVERSE EN HEIKELE THEMA’S IN DE KLASSinds enkele jaren nemen de maatschappelijke spanningen en tegenstellingen toe. Deze spanningen en conflicten komen -vaak onaangekondigd- de school en de klas binnen. Een maatschappelijk omstreden thema in de actualiteit (migratie, gender, koloniaal erfgoed, klimaat, inclusie,…), een schijnbaar banale uitspraak in de klas, op de speelplaats of een omstreden lesonderwerp kunnen de klas in lichterlaaie zetten. Niet zelden krijgt een ‘offline’ incident een bitsig online vervolg op (sociale) media. De controverse kan leiden tot polarisatie en omgekeerd. We hebben over het algemeen een negatieve perceptie bij de begrippen controverse en polarisatie, we zien het als een bedreiging van ons schoolklimaat. We worden uitgedaagd om hier constructief mee op te gaan. Hoe doe je dat dan? In deze webinar krijg je een aantal concrete handvatten om met spanningen in de klas aan de slag te gaan.Meerdere dataOnline
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuSOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuBaOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: zelfverwondingZelfverwondend gedrag bij jongeren neemt toe. Tijdens dit initiatief leer je begrijpen waarom leerlingen zichzelf verwonden, krijg je handvatten hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je een schoolbreed protocol bij zelfverwondend gedrag kunt opstellen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: hechtingsproblemen en traumaBijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: faalangst aanpakkenTijdens dit initiatief krijg je inzicht in wat faalangst is, hoe je het kunt herkennen, voorkomen en aanpakken.Meerdere dataOp locatie en online
- Gedrag in de les LOTijdens dit initiatief maak je kennis effectieve strategieën voor gedragsbegeleiding in de lichamelijke opvoeding. Het helpt leerkrachten om gedrag beter te begrijpen en te sturen, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving. Daarnaast biedt het methodes om leerlingen te motiveren en positief gedrag te stimuleren. De uitwisseling met collega’s ondersteunt de professionele ontwikkeling. We delen ook best practices.Meerdere dataOp locatie