Hoe werk je expliciet aan leerplandoel 12? Hoe vertaal je dit doel in leerlingentaal en hoe zorg je ervoor dat leerlingen hier bewust aan kunnen werken?
LPD 12: De leerlingen hanteren bij het uitvoeren van verschillende rollen principes van verantwoord en veilig gedrag.
In de wenk van dit leerplandoel onderscheiden we enkele thema's:
Stap 1: Kies een thema en koppel dit aan een bewegingsdomein.
Stap 2: Formuleer het lesdoel dat je wil bereiken in leerlingentaal.
Stap 3: Vertaal dit lesdoel in concrete acties. Wat zijn de succescriteria?
Voorbeeld
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Omgaan met winst en verlies bij badminton (1).
Ik ga waardig om met winst en verlies.
Bij het begin zeg ik ‘goei match’.
Als we het oneens zijn, spelen we het punt opnieuw.
Na de wedstrijd geef ik een ‘high 5’ en feliciteer ik de winnaar.
Fairplay, teamspirit bij basketbal (2).
Ik toon respect en geef alle leden van mijn team de kans om volwaardig mee te spelen.
Ik geef aan iedereen een pas, ook wie minder vaardig is.
Na de match komen we samen voor een korte nabespreking of groepskreet.
Leren omgaan met kwetsbaarheid bij voetbal (3).
Ik geef alle ploeggenoten kansen om goed te spelen.
Wanneer een ploeggenoot een minder goede actie doet, moedig ik hem positief aan.