De kracht van sterk klasmanagement

Een krachtige leeromgeving begint bij een sterke klaswerking: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat blijkt niet alleen uit onderzoek, maar wordt ook elke dag bevestigd in de klaspraktijk. Maar wat kenmerkt sterk klasmanagement precies? Deze vraag vormt de basis voor doordachte en effectieve klasorganisatie. Op deze pagina lees je meer over de relatie tussen sterk klasmanagement en wetenschappelijke inzichten, hoe het bijdraagt aan een krachtige leeromgeving en hoe je hierin ondersteund kan worden.

Uit de internationale TALIS-2018-studie blijkt dat leraren steeds meer problemen ervaren met ordehandhaving. Een uitdaging die steeds groter wordt, ook in het Vlaamse onderwijs. Uit onderzoek van Marzano & Pickering (2003) weten we dat klasmanagement één van de sterkste voorspellers is voor leerwinst omdat het zorgt voor meer effectieve onderwijstijd, hogere betrokkenheid en betere relaties tussen leraar en leerling. Sterk klasmanagement is dus één van de basisvoorwaarden voor kwaliteitsvol onderwijs.

Sterk klasmanagement biedt kansen om vanuit een christelijke inspiratie te werken aan een gezamenlijke verantwoordelijkheid om alle leerlingen mee op stap te nemen in een kwaliteitsvol zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Het is bijgevolg een opdracht van de hele school en elke leraar.

In de kern verwijst sterk klasmanagement naar het creëren van een krachtige leeromgeving waar oog is voor orde, structuur en begrenzing die zowel het lesgeven en het maximaal leren van al onze leerlingen mogelijk maakt: een omgeving waarin elke leerling zich cognitief, sociaal én emotioneel kan ontwikkelen.

Samengevat bestaat sterk klasmanagement uit een combinatie van preventieve, remediërende en curatieve maatregelen op school- en klasniveau die bijdragen aan goed onderwijs.

Sterk klasmanagement omvat heel wat aspecten. Het raamwerk 'van grenzen stellen tot verbinden' waarin er 9 bouwstenen worden onderscheiden, helpt ons om sterk klasmanagement waar te maken in scholen en klassen.

Het raamwerk is theoretisch onderbouwd vanuit de psychologische en pedagogische wetenschappen. Het houdt rekening met hoe je gedrag leert, met motivatietheorieën, met de invloed van groepsdynamiek en met de ontwikkelingsfase van kinderen en jongeren.  
 
Bron: Struyf, E., De Neve, D., Leroy, A., & Vets, S. (2025). Effectief klasmanagement en een veilig klasklimaat dat leren ondersteunt: Van grenzen stellen tot verbinden (inspiratiegids). Universiteit Antwerpen en KdG Hogeschool.

Gedragstheorieën

sla link op in klembord

Kopieer

Gedragstheorieën geven ons inzicht in hoe je gedrag kan aanleren en/of laten uitdoven.

Strategieën

sla link op in klembord

Kopieer

  • Alles wat je aandacht geeft, groeit. Focus daarom op een positieve bekrachtiging van gewenst gedrag.
  • Onderzoek de oorzaken van moeilijk te begrijpen gedrag, wees sensitief maar tegelijk ook consequent.
  • Als je een straf geeft, zorg er dan ook voor dat leerlingen eruit leren.
  • Voorleven en aanleren van goed gedrag: leerlingen leren door observatie en imitatie.

Inspiratie

sla link op in klembord

Kopieer

Motivatietheorieën

sla link op in klembord

Kopieer

Deze leren ons meer over waarom leerlingen taakgericht gedrag vertonen of net niet.

Strategieën

sla link op in klembord

Kopieer

  • Motivatie is inspelen op basisbehoeften van leerlingen, zoals beschreven in de zelfdeterminatietheorie (ABC-model: Edward Deci en Richard M. Ryan) autonomie, verbondenheid en competentie.
  • Moedig leerlingen aan om succes toe te schrijven aan inzet en strategieën.
  • Leraren die problemen toeschrijven aan veranderbare factoren (zoals groepsdynamiek of aanpak), blijven gemotiveerd om oplossingen te zoeken.
  • Een doelgericht schoolteam met vertrouwen in elkaar, is een gemotiveerd schoolteam.
  • Motivatie bevorderen door doelgericht te werken en door in te zetten op duidelijke, positieve taal.

Groepsdynamische processen

sla link op in klembord

Kopieer

Theorieën en praktijkervaring rond groepsdynamiek en interpersoonlijk gedrag maken duidelijk hoe klasmanagement zich afspeelt in de interpersoonlijke relaties tussen leerlingen en leraren. Elke beslissing die de leraar in de klas neemt, heeft een effect op het gedrag van de leerlingen.

Strategieën

sla link op in klembord

Kopieer

  • Wees zowel leidend als helpend en vriendelijk.
  • Heb aandacht voor herhalen en oefenen van afspraken en regels bij in- en uitstroom van leerlingen in de klasgroep en na vakantieperiodes en/of bij in of uitstroom van nieuwe leerlingen in je klas.
  • Elke klasgroep doorloopt vijf fasen in haar ontwikkeling. Inzicht in deze fasen helpt leraren om hun klasmanagement af te stemmen op de groepsdynamiek. De leraar speelt hierin een belangrijke rol.
    1. Oriëntatiefase (forming)
      Leerlingen zoeken veiligheid en duidelijkheid. Zet in op kennismaking, groepsverbindende activiteiten en het aanleren en oefenen van regels en routines. Deze eerste weken worden ook wel de Gouden Weken genoemd.
    2. Machtsfase (storming)
      Leerlingen tasten grenzen af en zoeken hun rol in de groep. De leraar moet de regie nemen, duidelijk en consequent optreden en tegelijk betrokkenheid tonen. Let op groepsrollen (leider, grappenmaker, buitenstaander) en stuur deze bewust.
    3. Normeringsfase (norming)
      Regels en routines worden de norm. Sociale omgangsvormen worden vastgelegd. De leraar bepaalt de klascultuur.
    4. Prestatiefase (performing)
      De groep functioneert zelfstandig en efficiënt. Er is ruimte voor leerlinginbreng en verdieping van het leerproces.
    5. Afscheidsfase (adjourning)
      Reflectie op het voorbije schooljaar. Aandacht voor afronding en overgang naar een volgende fase.

Inspiratie

sla link op in klembord

Kopieer

Ontwikkelingspsychologie

sla link op in klembord

Kopieer

Tot slot vraagt sterk klasmanagement een andere aanpak naargelang de ontwikkelingsfase waarin de leerling zich bevindt. Niet elk kind echter ontwikkelt zich volgens kalenderleeftijd in zijn totaliteit en dan is het belangrijk is om indien nodig terug te grijpen naar andere strategieën. Daarom kunnen we de ontwikkelingsfasen niet reduceren tot leeftijdscategorieën. Afstemming op de individuele ontwikkelingsbehoeften en mogelijkheden blijft belangrijk.

Strategieën

sla link op in klembord

Kopieer

  • Zorg als leraar voor voorspelbaarheid met duidelijke regels en routines zodat peuters binnen een duidelijk kader zelf actief aan de slag gaan. De peuterfase gaat immers gepaard met het ontdekken van ‘zelfstandigheid’. Tegelijkertijd zitten peuters volop in hun ‘koppigheidsfase’.
  • Zorg dat jij als leraar jezelf beheerst en de kalmte bewaart.
  • Ondersteun de autonomie van kleuters waar ze naar op zoek zijn en leer duidelijke grenzen aan.
  • Investeer vanaf de lagere school in een positieve groepsdynamiek en leer waarom sociale regels gelden.
  • Speel bij adolescenten in op hun zelfstandigheid, maar behandel hen niet als volwassenen. Hou rekening met het puberbrein.

Contact

Annemieke Stijnen
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?