De Universiteit van Antwerpen (UA) ontwikkelde een praktijkgids Lezen en een praktijkgids Schrijven waar je zo mee aan de slag kunt in je klas. Beide documenten staan vol concrete tips waar je mee aan de slag kunt om ook met laaggeletterde jongeren stappen te zetten naar beter lezen en schrijven toe.
De praktijkgids benadrukt dat schrijven meer is dan een technische vaardigheid: het is een krachtig middel om leerlingen te laten denken, communiceren en participeren. Dit sluit naadloos aan bij de leerplannen Maatschappelijke Vorming/Maatschappelijke Oriëntatie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, die inzetten op persoonsvorming, actief burgerschap en omgaan met diversiteit.
Door veel en gevarieerd te schrijven over maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid of sociale rechtvaardigheid ontwikkelen leerlingen niet alleen taalvaardigheid, maar ook kritische denkvaardigheden. Een procesgerichte aanpak – plannen, reviseren, feedback ontvangen – versterkt hun vermogen om standpunten te verwoorden en argumenten op te bouwen, wat essentieel is voor democratische participatie. Bovendien draagt gerichte feedback bij aan inclusie: elke leerling krijgt kansen om zijn stem helder en correct te laten horen.
Kortom: schrijfonderwijs en maatschappelijke vorming versterken elkaar. Schrijven biedt leerlingen een veilige ruimte om te reflecteren, te argumenteren en hun plaats in de samenleving te ontdekken. Door beide kaders te verbinden, creëren we krachtige leeromgevingen waarin taal een sleutel wordt tot burgerschap.