Pop-upwinkel als uitdaging

Samen met de leerkrachten hebben de leerlingen van de kangoeroeklas van Basisschool de Bladwijzer in Genk een pop-upwinkel geopend in ons lokaal shoppingcenter. De leerlingen startten van nul en bouwden onder begeleiding hun concept, startkapitaal, winkel en boekhouding op. De winst schenken ze aan het dierenasiel in de buurt.

De uitdaging

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen zijn gestart met het bedenken van een concept. Ze bestudeerden de maatschappelijke tendensen en kwamen zo tot het thema duurzaamheid. Ze kozen er ook voor om de winst te schenken aan een lokaal goed doel, nl. het dierenasiel. Vervolgens moest er een startkapitaal verzameld worden om de winkel te kunnen openen. Dat deden de leerlingen op verschillende manieren die mee in het thema pasten zoals een verkoop van tweedehands spullen, schilderijen maken op jute zakken en een wafelverkoop. Dan was het tijd om de praktische zaken te regelen. De leerlingen brainstormen en kozen zelf de naam 'Fiorella', wat bloemetje betekent in het Italiaans.
 
Ze bedachten wat ze konden verkopen en splitste zich op in 3 groepen. Groep 1 was verantwoordelijk voor de reclame. Ze maakten filmpjes, posters, flyers, animaties en mochten zelfs hun winkel promoten op de lokale radio. De tweede groep stond in voor het contact met de leveranciers en de boekhouding. Ze zochten lokale leveranciers, namen contact met hen op en maakten in Excel een spreadsheet om het bijhouden makkelijker te maken. Ze gingen ook op bezoek bij een van onze leveranciers om het aanbod te beoordelen. De derde groep was verantwoordelijk voor de inrichting. Ze maakten een grondplan en de meubels op schaal en zochten naar leuke ideeën om de winkel in te richten. Later gingen ze ook op bezoek bij de kringloopwinkel om meubels uit te zoeken.
 
Voor de aankleding werkten we samen met de richting mode van de lokale middelbare school. Zij hielpen ons ook met de opbouw en de afbraak van de winkel zelf. We gingen ook bij hen op bezoek om te leren hoe je met een klant moet spreken en welke vragen je best kunt stellen.
 
Tijdens de week dat we open waren werden de leerlingen in duo's ingezet in de winkel. Ze stonden achter de kassa, vulden de boekhouding aan, onderhielden de winkel en maakten een verkooppraatje met de klanten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • IVoz1: Initiatief nemen. Een eigen idee, beweging, project of activiteit enthousiast en volhardend vorm en inhoud geven
  • IVoz2: Creatief denken en daarbij nieuwe paden durven bewandelen
  • SErv3: Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
  • IVoz3: Noden en uitdagingen detecteren en er mogelijkheden en innovatieve oplossingen voor bedenken
  • IKvk3: Flexibel omgaan met veranderende omstandigheden
  • IKvk4: Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan
  • OWsa4: Ervaren en vaststellen welke aspecten ondernemen duurzaam maken en zich daarover uitdrukken
  • OWna1: De natuur actief opzoeken en waarderen
  • OWna7: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen de natuur en het milieu zowel op een positieve als negatieve wijze beïnvloeden
  • WDrv1: De meest geschikte rekenwijze kiezen
  • WDrv3: De rekenmachine met inzicht gebruiken
  • TOmn2: Een mondelinge boodschap overbrengen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio