Gesubsidieerde personeelsleden

Het decreet rechtspositie biedt de personeelsleden decretale zekerheid over hun rechtspositie bij overname van hun school door een ander bestuur.

Het statuut van de personeelsleden 

sla link op in klembord

Kopieer

Artikel 74 van het Decreet rechtspositie biedt de personeelsleden decretale zekerheid over hun rechtspositie bij overname van hun school door een ander bestuur: daarbij verkrijgen ze de hoedanigheid van personeelslid van het overnemende bestuur, met behoud van het statuut van vaste benoeming of tijdelijke aanstelling

Worden evenzo overgenomen:

  • de dienstanciënniteit
  • de kandidatuur voor tijdelijke aanstelling voor doorlopende duur of voor vaste benoeming
  • het recht op tijdelijke aanstelling voor doorlopende duur
  • de vacantverklaring met het oog op vaste benoeming
 
De overname van de school door een ander bestuur heeft dus geen nadelige gevolgen voor het statuut van de personeelsleden.

De arbeidsovereenkomst en de teksten die er één geheel mee vormen 

sla link op in klembord

Kopieer

Door de fusie krijgen de overgedragen personeelsleden een nieuwe werkgever, de nieuwe vzw. De overname van de personeelsleden gebeurt van rechtswege op het moment van de fusie. Ze worden dus automatisch personeelslid van het nieuwe bestuur. Tenzij de school overgenomen wordt door een ander net, kan een personeelslid zich niet verzetten tegen de overname.

Evaluatie en tucht 

sla link op in klembord

Kopieer

Evaluatoren 

sla link op in klembord

Kopieer

Een fusie kan een herschikking van het evaluatorenteam tot gevolg hebben. Meer bepaald kan er een wijziging (nodig) zijn van de tweede evaluator van personeelsleden aangesteld in een wervings- of selectieambt of van de evaluator(en) van de personeelsleden aangesteld in een bevorderingsambt, zijnde het schoolbestuur.

De (nieuwe) raad van bestuur zal over eventuele wijzigingen beslissen. De gewijzigde evaluatorenlijst moet vervolgens bekendgemaakt worden aan de personeelsleden. Ook op de functiebeschrijving van elk personeelslid moeten de namen aangepast worden.

Tuchtoverheid 

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur is de bevoegde tuchtoverheid en kan beslissen om een tuchtprocedure tegen een personeelslid op te starten. Een wijziging van het schoolbestuur heeft tot gevolg dat de tuchtbevoegdheid bij het nieuwe schoolbestuur komt te liggen.

Indien er al een tuchtprocedure lopende is, raden wij aan dat de nieuwe raad van bestuur de beslissing tot het opstarten van een tuchtprocedure en alle maatregelen die in dit kader werden genomen door de oorspronkelijke tuchtoverheid, bekrachtigt. Indien er eveneens een tuchtcommissie werd gemandateerd en deze kan behouden blijven, moet ook die mandatering worden bekrachtigd.

Indien de nieuwe tuchtoverheid meent dat er ingevolge de fusie een nieuwe tuchtcommissie moet worden samengesteld, zal zij hiervoor de nodige mandaten moeten geven en opnemen in de notulen van de raad van bestuur. Let op: dit is niet in elke fase van de tuchtprocedure aangewezen. Neem zeker contact op met de Dienst Personeel in voorkomend geval. 

Het lokaal onderhandelingscomité

sla link op in klembord

Kopieer

Bevoegdheid lokaal onderhandelingscomité (LOC)

sla link op in klembord

Kopieer

De meeste instellingen van het katholiek onderwijs hebben een lokaal onderhandelingscomité (LOC) opgericht, zoals decretaal voorgeschreven. In het LOC onderhandelt het schoolbestuur met afgevaardigden van het personeel over de aanvullende regels (d.w.z. aanvullend bij de wettelijke bepalingen) over de algemene principes van het personeelsbeleid, de regeling rond evaluatie, het verlovenbeleid, het nascholingsbeleid, de maatregelen van inwendige orde ... Verder heeft het LOC ook informatie-, toezichts- en bemiddelingsbevoegdheid.

In het LOC is het schoolbestuur vertegenwoordigd door afgevaardigden die voldoende moeten gemandateerd zijn om het schoolbestuur te verbinden in het LOC. Bij overname van een school moet het overnemende schoolbestuur afgevaardigden uit de eigen rangen mandateren om in het LOC te zetelen; hun aantal moet gelijk zijn aan dat van de personeelsgeleding.

Samengevat

De overname van een school door een ander schoolbestuur behoort niet tot de onderhandelingsbevoegdheid van het LOC, maar valt wel onder het informatierecht ervan (art. 28 van het LOC-decreet van 5 april 1995).

Samenstelling LOC 

sla link op in klembord

Kopieer

Per school wordt er een LOC opgericht. Het decreet biedt de mogelijkheid om na akkoord met de afgevaardigden van de representatieve vakorganisaties van elke betrokken school: 

  • één LOC op te richten per pedagogische entiteit;
  • één LOC op te richten per maximaal vijf scholen samen die behoren tot hetzelfde schoolbestuur;
  • een LOC op te richten voor alle scholen van het schoolbestuur die tot dezelfde scholengemeenschap van het basisonderwijs of van het secundair onderwijs behoren. 

Deze mogelijkheden kunnen pas gebruikt worden wanneer de LOC’s opnieuw moeten samengesteld worden. Op deze manier wordt de inspraak op grotere schaal georganiseerd en wordt een veelheid aan participatieorganen binnen de perken gehouden. 

In afwachting hiervan kan er tijdens een lopende mandaatperiode voor geopteerd worden om een gemeenschappelijk LOC op te richten waarbij de onderliggende LOC’s blijven bestaan.

Verlovenbeleid 

sla link op in klembord

Kopieer

De meeste schoolbesturen hebben voor hun personeel een verlovenbeleid uitgetekend, waarin de principes zijn vastgelegd voor de toekenning van verlofstelsels die geen recht zijn. Het schoolbestuur dat een school overneemt, zal voor al zijn scholen een gemeenschappelijk verlovenbeleid uitwerken, na hierover te hebben onderhandeld in het LOC van elke school waar in belangrijke mate wordt afgeweken van de principes die er voorheen golden. Eenmaal die principes zijn vastgelegd, worden ze duidelijk gecommuniceerd aan alle personeelsleden.

Personeelsleden die een verlof wensen te nemen, richten de aanvraag daartoe tot het bestuur dat op dat ogenblik de werkgever is, en krijgen daarvoor een toestemming of een weigering overeenkomstig het verlovenbeleid van dat bestuur. Het ligt voor de hand dat het overnemende bestuur niet terugkomt op de verloven die reeds waren toegestaan door het vorige bestuur.

Tijdelijke aanstelling en vaste benoeming 

sla link op in klembord

Kopieer

De overname van een school door een ander bestuur wijzigt niets aan de tijdelijke aanstelling of vaste benoeming die gesubsidieerde personeelsleden reeds verkregen hebben. Wel wordt het overnemende schoolbestuur de nieuwe werkgever vanaf de datum van overname, en deze verandering moet als kennisgeving worden overhandigd aan elk personeelslid.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio