9 juni 2021 – Kledingvoorschriften op school

Zoals elders al geschreven, eigenlijk was deze actuele vraag van Jos D’Haese geen vraag voor de minister. Eerlijk gezegd (en heel persoonlijk), de mate waarin zelfs de nationale media aan dit thema tijd besteedden de voorbije dagen, vond ik zelf rijkelijk overdreven, net zoals trouwens ook de hardnekkige pogingen nu van de vragensteller en enkele interveniënten om van deze op zich eigenlijk onschuldige, zomerse, vestimentaire ‘rebellie’ een uiterst principiële genderkwestie te maken. Maar toegegeven, onnodig onderscheid in kledingvoorschriften maken tussen de seksen op school en participatie organiseren voor schoolreglementen zijn belangrijke zaken. Ik volgde de erg redelijke houding van minister Weyts in dezen nogal: hij zou geen kledingvoorschriften decreteren (nogal wiedes, hoewel ik daar soms aan twijfelde, wanneer ik bepaalde politici hoorde), noch andere specifieke acties ondernemen (oef!), en hield het er finaal op dat het positief was dat jongeren met kritische zin gekeken hadden naar de hele zaak, maar ook dat scholen plaatsen waren waar men rechten, plichten en culturele codes leerde. Dat klonk in mijn oren dan ook veel redelijker dan de zgn. heel ‘progressieve’, vrijheid-blijheid-houding van vragensteller D’Haese, die zich in de jaren ’50 van vorige eeuw waande, maar … ik ben dan ook iets ouder dan hij, hoewel toen toch ook nog niet geboren …

Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de kledingvoorschriften op school van Jos D'Haese” aan minister Ben Weyts.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio