Zoals elders al geschreven, deze vragen waren verwacht. Maar hadden ze ook extra informatie opgeleverd, die we nog niet in de documenten van de Vlaamse regering (4 juni 2021) of in de krant (voor abonnees) hadden kunnen lezen? De vragen van de drie vragenstellers Jan Laeremans, Annabel Tavernier en Loes Vandromme gingen vooral over de ongerustheid bij de kleuteronderwijzers door de timing van het dossier en over de ondersteuning van die kleuteronderwijzers (financieel en inhoudelijk, zowel bij de afname van de bewuste toetsen als bij de remediëring nadien). Uiteraard kwamen in de bespreking de bekende verschillen tussen de politieke standpunten ook wel aan bod, maar het belangrijkste leek mij dit:
Ten slotte kon je je nog wel afvragen wat die 12 miljoen euro heel concreet in de praktijk zou betekenen en zeker ook hoe die concrete remediëring (taalintegratietrajecten enz.) zou verlopen. De woorden “pedagogische begeleidingsdiensten” heb ik in de bespreking wel van niemand gehoord. Raar toch, niet?
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de taalscreening in de derde kleuterklas van Jan Laeremans, over de invoering van de gestandaardiseerde taalscreening in de derde kleuterklas vanaf het schooljaar 2021-2022 van Annabel Tavernier en over de nieuwe taalscreening voor kinderen in de derde kleuterklas van Loes Vandromme” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen