7 november 2024 – Autisme- en ADHD-labels

Naast het thema van digitalisering in zijn diverse aspecten is ook zo’n PANO-reportage als die van 22 oktober 2024 een belangrijke onderwijsbeleidsaangelegenheid, die terecht ook in de Onderwijscommissie heel wat aandacht kreeg. Leersteundecreet, diagnosticering, labels, relatie gewoon-buitengewoon onderwijs, inclusie: geen simpele materie, wél belangrijke.

Maar eerlijk gezegd, ondanks de iets meer dan een halfuur spreektijd over het thema, viel er niet zoveel nieuws te rapen (lees: wat we nog niet wisten). De regeling in het Leersteundecreet en de ontwikkeling in het financieringsmechanisme (cf. vorige legislatuur) kenden we, want is publieke informatie. En dat zulks op de werkvloer niet altijd vlekkeloos verliep, was ook niet nieuw. Veel begrip daarvoor trouwens. Idem voor Leerpunt en voor wat er in het huidige Vlaamse regeerakkoord staat over het onderwerp.

Maar misschien toch nog graag dit: twee dagen eerder kwam het thema ook aan bod in de Commissie voor Welzijn in een vraag aan minister Caroline Gennez, wat dan weer bij minister Demir de wijze intentie ontlokte om met de twee beleidsdomeinen samen, Onderwijs én Welzijn, de voorliggende thematiek, via periodiek overleg, aan te pakken.

En tot slot: het onderzoek naar de types 9 en 2, waarover toenmalig Onderwijsminister Ben Weyts al bij herhaling (cf. 17 april 2024, 7 maart 2024 en 28 februari 2024) sprak, liep tot 30 september 2025, plus nog twee andere onderzoeken die tot maart 2026 liepen. Het was dus nog wel even wachten om met die onderzoeksresultaten evidence informed/based concreet aan de slag te gaan.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio