7 november 2024 – AI, Smartschool en leerproblemen

Bij dit hele Smartschoolverhaal kon ik zelf niet nalaten, pour la petite histoire, terug te denken aan de tijd toen de huidige Smartschool-ceo en dito (mede)oprichter Jan Schuer nog gewoon student was in onze Hasseltse lerarenopleiding. Tja, het kan verkeren, heeft ooit iemand gezegd… Maar terug naar de realiteit van nu zovele jaren later: je hebt zeker, beste lezer, de relevante elementen van dit verhaal in de pers gelezen (meerdere meningen in De Standaard, minister Demir in De Tijd en een stuk op VRT NWS op 30 oktober 2024, nadat minister Demir ferm gesproken had met Smartschool, zoals we uit haar antwoorden in de Onderwijscommissie konden opmaken).

Daarmee was al heel wat gezegd, maar de vergadering leerde de aanwezigen toch nog enkele zaken extra:

  • dat ondanks het feit dat de bewuste AI-tool van Smartschool deel uitmaakte van een zgn. AMAI!-traject (beleidsdomein Economie, Wetenschapsbeleid en Innovatie (EWI)) het beleidsdomein Onderwijs noch de Vlaamse Toezichtscommissie (VTC) noch de GegevensBeschermingsAutoriteit (GBA) betrokken waren in dat proces;
  • dat na het bewuste gesprek van de minister met Smartschool de minister haar dreiging met juridische stappen niet had hoeven uit te voeren;
  • dat de minister haar administratie zou vragen de 10 secundaire scholen, die zouden deelnemen aan het geplande proefproject ter zake, te adviseren om daarmee niets te doen totdat de geplande evaluatie van leerplatformen (nwvr: ik vermoed Smartschool en andere) op leerwinst, planlast en GDPR uitgevoerd zou zijn;
  • dat er daarnaast ook een onderzoek zou komen naar een zgn. decentrale datakluis van data, zoals die in dit verhaal bedoeld waren (lees: een digitale kluis voor zulke data per school en dus niet allemaal gecentraliseerd bij Smartschool);
  • dat onderwijs mensenwerk was, is en blijft, waarin de kracht van leraren en klassenraden cruciaal zijn, maar waarbij gelijk digitalisering/AI een handig hulpmiddel kan zijn en professionalisering in datageletterdheid dus ook een belangrijk aandachtspunt is;
  • dat er algemeen gesproken zich toch wel een consensus aftekende over de partijen heen, zij het dat de accenten misschien hier en daar wat verschilden, maar zelf hoop ik alvast, mét de minister, dat onze twee kleinkinderen binnenkort het grote plezier van de fijne motoriek van het kunnen schrijven met een potlood, balpen of pen kunnen blijven proeven op school, en dus niet alleen leren typen en swipen op welk device dan ook.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio