5 juni 2025 – Vlor-advies 'Sterk onthaalonderwijs door verbinding'

Het uitgangspunt hier was een Vlor-advies van 8 mei 2025 over visie en praktijk van onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs. Hoe ging minister Demir om met dat advies?

Ze was het advies nog aan het bestuderen, maar benadrukte nog eens het belang van kennis van het Nederlands en herinnerde aan enkele al genomen maatregelen en toekomstige maatregelen. En voor de kwaliteit van OKAN-onderwijs waren ook de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs richtinggevend. Het ontbreken van eigenlijk OKAN-onderwijs in het basisonderwijs vormde, zoals al bekend, een specifieke uitdaging.

Niet onverwacht herinnerde vragensteller Vandromme de minister aan haar eerdere vraag om de omkadering in dit verband niet pas te laten tellen vanaf de zesde leerling, maar vanaf de eerste. Voor het overige ging de minister door op haar al aangekondigde Plan Nederlands, waarbij aandacht zou zijn niet alleen voor nieuwkomers, maar ook voor de problematiek van tweede-, derde- en soms zelfs vierdegeneratieleerlingen met een migratieachtergrond die in de kleuterklas komen soms zonder Nederlands te kennen. Moraal van het verhaal: het was en bleef geen eenvoudige kwestie.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio