Het uitgangspunt hier was een Vlor-advies van 8 mei 2025 over visie en praktijk van onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs. Hoe ging minister Demir om met dat advies?
Ze was het advies nog aan het bestuderen, maar benadrukte nog eens het belang van kennis van het Nederlands en herinnerde aan enkele al genomen maatregelen en toekomstige maatregelen. En voor de kwaliteit van OKAN-onderwijs waren ook de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs richtinggevend. Het ontbreken van eigenlijk OKAN-onderwijs in het basisonderwijs vormde, zoals al bekend, een specifieke uitdaging.
Niet onverwacht herinnerde vragensteller Vandromme de minister aan haar eerdere vraag om de omkadering in dit verband niet pas te laten tellen vanaf de zesde leerling, maar vanaf de eerste. Voor het overige ging de minister door op haar al aangekondigde Plan Nederlands, waarbij aandacht zou zijn niet alleen voor nieuwkomers, maar ook voor de problematiek van tweede-, derde- en soms zelfs vierdegeneratieleerlingen met een migratieachtergrond die in de kleuterklas komen soms zonder Nederlands te kennen. Moraal van het verhaal: het was en bleef geen eenvoudige kwestie.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen