5 juni 2025 – Monitoring van lerarentekort

Deze vragen om uitleg, zeker de eerste in het rijtje, waren al een hele tijd geleden ingediend. Dat hoefde niet per se erg te zijn, gelet op het belangrijke thema. Maar evenzeer gold dat, nét gelet op het thema (lees: de frequente agendering van vragen over dat thema), herhaling van herhaling niet ver weg was. Dat kostte opnieuw… 51 minuten spreektijd. Ik ga mijn commentaar hier beperken tot alleen enkele specifieke, relevante elementen uit het bekende verhaal van hr-beleid in scholen in het algemeen, inclusief het even bekende lerarentekort in het bijzonder.

Maar vooraf nog even enkele referenties, zowel naar de rechtstreekse aanleiding tot de tweede en de derde vraag om uitleg, als naar een decretale actie van de Vlaamse regering en een paar parlementaire precedenten:

Uit het debat nu wijs ik graag op de volgende elementen:

  • de monitoring (lees: de statistische analyses van interne en externe data door de onderwijsadministratie) om het lerarentekort te objectiveren, waarnaar Hannelore Goeman vroeg, liep en minister Demir verwachtte de oplevering daarvan in juli 2025;
  • het Rekenhof had pas een audit opgestart over het secundair onderwijs;
  • gepensioneerde leraren die toch (deeltijds) willen blijven werken, zouden ook een stukje van de oplossing voor het lerarentekort kunnen zijn, maar dan mochten ze niet fiscaal nadelig behandeld worden (lees: een federale dimensie van het thema);
  • de proeftuinen waarin scholen in dit verband konden experimenteren met flexibele regelingen, liepen dit schooljaar af; een evaluatie zou snel volgen;
  • in Brussel was het probleem van het lerarentekort nóg acuter én groter: minister Demir plande overleg met Brussels minister Sven Gatz en Vlaams minister (van Brussel) Cieltje Van Achter;
  • opnieuw vielen de grote verwachtingen op van minister Demir ten aanzien van de geplande minimumdoelen inzake gedrag, maar hopelijk krijgt ze gelijk; ze illustreerde haar optimisme met de casus van een Oost-Vlaamse school die al enkele jaren begeleid werd door een universiteit en waar de leraren nu, in tegenstelling tot voorheen, fluitend naar hun werk gingen, exit burn-outs, dixit minister Demir;
  • over het gevraagde verband tussen de tekorten aan leraren wiskunde en Nederlands en de Vlaamse toetsen moest de minister navraag doen.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio