5 juni 2025 – Master basisonderwijs

Dit was de opvolging van vragen om uitleg van 3 april 2025, maar met nog aardig wat andere precedenten. Twee vragenstellers van 3 april bleven nu over, Gianna Werbrouck en Kim Buyst, maar één andere liet zich als interveniënt nu ook niet onbetuigd. Slechts één, Loes Vandromme, wegens het vergevorderde vergaderuur wellicht. Dezelfde vragen kwamen terug, maar op basis van de vorige bespreking zo mogelijk nog concreter.

Minister Demir antwoordde dat de NVAO haar een gunstige beoordeling bezorgd had voor de masteropleidingen basisonderwijs van de Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen, VUB en KU Leuven. Het dossier van de Universiteit Hasselt zou deze zomer bezorgd worden. De ontwerpen van besluit van de Vlaamse regering tot erkenning van de masteropleidingen ‘master in het basisonderwijs’ als nieuwe opleidingen werden vervolgens opgemaakt en ook het advies van de Inspectie van Financiën (IF) werd gevraagd. Op die adviezen werd nu gewacht, maar de zaak zou tijdig in orde komen. De minister had ook al, zoals gevraagd, gesprekken gevoerd met de onderwijsverstrekkers, o.a. ook over de kwestie van de verloning (cf. 3 april 2025). De minister liet daarover nog niet het achterste van haar tong zien.

Het nog op te maken functieprofiel van zo’n master basisonderwijs zou afhangen van de opleidingen die zijn opgehangen aan domeinspecifieke leerresultaten en de minister hoopte dat functieprofiel samen met de onderwijsverstrekkers tot een goed einde te kunnen brengen.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio