Stephanie D’Hose sloot een lange vragendag af. Het thema: het Vlor-advies over het zgn. groeiplan (sic). Het bracht mij meteen wat in de war, omdat vragensteller D’Hose sprak over een recent advies. Tenzij ik iets gemist heb, wat altijd mogelijk is, merkte ik dat het meest recente advies van de Vlor over dit thema dateerde van… 16 mei 2024. Uiteraard was het thema van de invoering van het systeem van duaal leren (en de uitfasering van het vroegere Leren & Werken, incl. alle al vaker geuite zorgen van dien) de voorbije jaren een frequent gespreksthema geweest in de Onderwijscommissie: bv. nog op 16 januari 2025 en op 15 mei 2025 (zij het zijdelings: cf. de eerste ronde tafel met bedrijven en scholen om hun ervaringen en suggesties over duaal leren op te halen op 3 juni 2025). Vreemd toch dat niemand van de aanwezigen de vergadering attent maakte op die wat vreemde timing van de vraagstelling, of misschien kwam dat nét door die timing (meer dan een jaar geleden).
Hoe dan ook, wat volgde, was dus opnieuw een, zij het kort, gesprek over de problematiek van duaal leren en zijn belendende percelen (cf. ook het actieplan tegen schooluitval). Maar vooral dijde het gesprek uit naar iets helemaal anders: ernstige gedragsproblemen bij… kleuters.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het groeiplan van de Vlaamse Onderwijsraad van Stephanie D'Hose” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen