5 juni 2025 – Capaciteitstekort in Brussels secundair onderwijs

Na al de eerdere vragen over capaciteitstekorten in de B-stroom tijdens deze commissievergadering was het nu weer de beurt aan hetzelfde probleem, maar dan specifiek in Brussel, incl. het lerarentekort aldaar. Dat laatste, de bestaande voorrangsregels bij de inschrijvingen in het Nederlandstalig onderwijs, de bijkomende investeringen in capaciteit en de meest recente cijfers van het Lokaal Overlegplatform Brussel (LOP) over de aanmeldingen en toewijzingen vormden de ingrediënten van de bespreking.

Minister Demir betreurde de capaciteitstekorten in het inderdaad populaire Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Ze verwees opnieuw naar de capaciteitsmonitor en de bekende Brusselse problemen: in extra capaciteit voorzien kon zomaar niet en het lerarentekort speelde daarbij extra parten. Ze voegde nog enkele cijfers toe en stelde een bijkomende voorrang in het vooruitzicht in het basisonderwijs om de inspanning van ouders die Nederlands leren via NT2 te belonen. Het NT2-aanbod in het volwassenenonderwijs was volgens de minister voldoende en flexibel. Voor het lerarentekort verwees de minister opnieuw naar het toekomstige ontwerpdecreet over personeel (incl. inductiejaar), dat al in de ochtendvergadering aan bod gekomen was. Voor een strategisch personeelsbeleid en het optimaliseren van de werkcondities wees de minister op de verantwoordelijkheid van schooldirecties en schoolbesturen. En ze herhaalde het nakende overleg met de ministers Gatz en Van Achter.

Wat volgde, was nog veel herhaling van wat de vragenstellers al in hun inleidingen gezegd hadden (o.a. het feit dat sommige ouders makkelijk een certificaat Nederlands van het Huis van het Nederlands zouden krijgen zonder behoorlijk Nederlands te kennen), maar ook de vraag naar een betere afstemming tussen het Nederlandstalig en Franstalig onderwijs en een verwijzing naar de stadsvlucht vanuit Brussel naar de Vlaamse Rand.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio