30 april 2025 – Diverse thema’s

De actuele onderwijsvragen aan de vooravond van de feestdag van de Arbeid, wanneer de mooiste maand van het jaar begint, vielen voor mijn part grotendeels onder de noemer “bezigheidstherapie”. Ik ga hier dan ook een atypische, heel korte aanpak hanteren, zonder eigenlijk commentaar. Uiteindelijk was het toen Dag van de Arbeid voor iedereen, dus ook voor een hofnar van de Guimardstraat.

Omdat er de weken voordien zoveel om te doen was, het dossier in kwestie dan op 25 april 2025 nog eens uitgesteld werd ook op de Vlaamse regering, maar dan toch op 2 mei 2025 afgeklopt werd door diezelfde Vlaamse regering en dS-columniste Charlotte Zwemmer er op 5 mei 2025 (voor abonnees) nog een fraai stukje over pleegde in mijn krant, hier alleen dan toch nog een verwijzing naar het zgn. Digiplan: conceptnota digitaliseringsbeleid onderwijs, waarop de vragenstellers in kwestie nog zaten te wachten in de plenaire vergadering van 30 april 2025. De verdere details zullen nu wel volgen.

Daarnaast ook nog een woord over een andere conceptnota waarover ook nogal wat te doen was en van de hand van een andere minister, namelijk Caroline Gennez. Die conceptnota was al afgerond op 29 april 2025 en ook zij kreeg daarover actuele vragen in de plenaire vergadering van 30 april 2025. Het ging daar om de: Conceptnota ‘Gezonde voeding op school’. En ook daarover zullen de verdere details later wel volgen én is het laatste woord nog niet gezegd, neem ik aan.

Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de sluiting van het derde leerjaar in basisschool Balder in Sint-Gillis (Brussel) van M'Hamed Kasmi, de Actuele vraag over de toegenomen gevallen van agressie bij kleuters op school van Jan Laeremans, de Actuele vraag over de voortzetting van Digisprong van Roosmarijn Beckers, over het uitblijven van een beslissing over de Digisprong van Kim Buyst, over digitale leermiddelen in de klas van Tom Seurs en over de Digisprong van Hannelore Goeman, de Actuele vraag over structuurhervormingen en herwaardering van het praktijkonderwijs in het secundair onderwijs van Koen Daniëls en de Actuele vraag over de werking van NARIC-Vlaanderen van Stephanie D'Hose” aan minister Zuhal Demir.

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio