29 januari 2025 – Stijgend aandeel anderstalige leerlingen

Bij controle bleek het hele verhaal al vooraf op de website van Vlaams Belang te staan, de partij dus van vragensteller Roosmarijn Beckers. Sinds wanneer, dat wist ik niet. Wat ik wél kon vaststellen was dat de actuele dimensie van het verhaal, — toch een noodzakelijke voorwaarde voor een actuele vraag —, gepubliceerd was op 23 januari 2025: met name, de nieuwe cijfers i.v.m. leerlingenkenmerken (schooljaar 2023-2024). In ongeveer 15 jaar was het aandeel anderstalige leerlingen verdubbeld. Vragensteller Beckers linkte die vaststelling aan diverse zaken: resultaten van leerlingen op internationale toetsen, de (on)aantrekkelijkheid van het lerarenberoep (cf. lerarentekort) en de taalintegratietrajecten uit het regeerakkoord. Hoe zat het met dat laatste?

De gehele bespreking (met de diverse tussenkomsten) verliep volgens niet onverwachte lijnen. Eigenlijk was de conclusie van de bespreking vooral dat minister Demir nu volop met het hele onderwijsveld aan het bekijken was hoe het probleem van te weinig taalkennis Nederlands het best opgelost zou worden, met daarbij een specifiek accent op die kinderen/jongeren die op een dag in een van onze klassen belanden en op dat moment helemaal nog géén woord Nederlands kennen. De minister zei voor die gesprekken met het veld nog wel enkele maanden nodig te hebben om dan met een mix aan maatregelen naar de Vlaamse regering te kunnen gaan. Dat was in het belang van het onderwijs in het algemeen, en van elk kind zelf in het bijzonder. Daar kon ook ik zeker niet tegen zijn. Alleen denk ik dat het in de praktijk toch allemaal ook niet zo simpel zal zijn, maar mits voldoende moeite en middelen bij alle betrokkenen zeker wel doenbaar.

Zelf had ik op deze dag, net zoals interveniënt Line De Witte het interview met professor Piet Van Avermaet in De Morgen (voor abonnees) gelezen, waarin die pleitte voor meer nuance in het taal- én het onderwijsdebat. Zeer juist, vond ik, met enkele simpele, maar zgn. heldere stellingnames kom je er niet.

Politiek besloot vragensteller Beckers met een uitnodiging aan de minister, bij wie ze veel goede wil voelde, om voor oplossingen naar het Vlaams Belang te kijken, want alleen met het Vlaams Belang was een oplossing mogelijk. Waarom deed dat mij nu ook alweer denken aan die ene techmiljardair, — zijn naam ontsnapt mij nu even… —, die recent na eerst al een vrije tribune in een Amerikaanse krant dan ook nog eens live (via streaming dus) verscheen op een congres van een Duitse partij in de aanloop naar de Duitse parlementsverkiezingen? Volgens hem was die partij de enige die Duitsland nog kon redden. Tja…

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio