28 februari 2024 – Lockdownbaby's in buitengewoon onderwijs

Bij de laatste actuele onderwijsvraag, waarvan ik vooraf niet goed wist wat precies te verwachten, werd het helemaal te gek: (i) ‘vragensteller’ Els Ampe bleek geen vraag te stellen (alleen een aantal mededelingen te doen, wat eindigde met haar intentie om in de Senaat (!) het voorstel in te dienen “Nooit meer lockdown!”); (ii) minister Weyts maakte haar er vervolgens attent op dat zij schriftelijk iets anders ingediend had dan wat zij mondeling vanachter haar laptop debiteerde (nwvr: ik wist niet dat zulks toegestaan was, maar ja, het verbod door de parlementsvoorzitter om papier te gebruiken bij actuele vragen, wordt ook allang genegeerd).

De minister ging dan maar door over wat Els Ampe ingediend had. Althans, dat vermoedde ik. Het overspoelen (overstromen) van het buitengewoon onderwijs (cf. de titel van de vraag: infra) zou dan slaan op de toename van het aantal leerlingen in type 2 en type 9. Daarvan meldde de minister dat daarover wetenschappelijk onderzoek (naar de oorzaken van die toename) lopende was (nwvr: een van de twee onderzoeksprojecten was trouwens pas later kunnen starten wegens aanvankelijk geen intekenaars). Het ene onderzoek zou worden opgeleverd eind 2025, het andere in 2026. Maar dat zou dus iets voor de volgende onderwijsminister worden…

Conclusie: ik schreef het al een week eerder… het wordt tijd dat de legislatuur stilaan eindigt.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio