I give up, beste lezer, om nog even voort te gaan in de taal die in de voorgaande actuele vragen aan bod kwam. De recente krantenartikelen over deze thema’s leverden niet onverwacht een vermelding op van haast álle in dit verband relevante elementen die deze legislatuur meer dan eens de revue gepasseerd waren. Tenminste, ik dacht toch dat de aanspreking die de minister gebruikte in zijn eerste antwoordronde (“Geachte collega’s van de Commissie Onderwijs”) aldus begrepen moest worden. Dus: onderwijskwaliteit, lerarentekort, Nederlands, KOALA, Leersteundecreet, Leerpunt, fasen 0 en 1, corona, duaal leren, aanloopfase enz. het kwam allemaal terug.
Specifiek voegde de minister daaraan nog toe: (i) zijn plan (samen met minister Brouns) ter versterking van bso/tso (met als ingrediënten: positieve toeleiding naar bso/tso-opleidingen, aantrekkelijker, State of the Art bso/tso-aanbod en betere samenwerking scholen-bedrijven), waarnaar hij ook al in een eerdere onderwijscommissievergadering verwezen had, en (ii) de toename van het aantal personen die via het zgn. tweedekansonderwijs in het volwassenenonderwijs of via de Vlaamse examencommissie alsnog een diploma secundair onderwijs behaalden.
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over het stijgend aantal leerlingen zonder getuigschrift basisonderwijs van Kathleen Krekels, over het aantal vroegtijdige schoolverlaters van Loes Vandromme, over de zorgwekkende toename in het aantal schoolverlaters van Elisabeth Meuleman, over de schoolprestaties en getuigschriften van jonge kinderen van Kim De Witte en over de stijging van het aantal vroegtijdige schoolverlaters van Emine Gül Isci” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen